játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5448
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2520

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2188
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1625
syam:    1491
A korhatár-jelölési rendszerek 2005.10.17 05:11



A korhatár-jelölési rendszerek


Az Elektronikus Játékkultúra Magyar Egyesülete (EJME) egyik fõ programja jelenleg az európai PEGI korhatár-jelölési szisztéma magyarországi bevezetésének elõkészítése.
A program célja, hogy Magyarországon létjogosultságot nyerjen a TV mûsoroknál is alkalmazott életkor-besorolási rendszerhez hasonló szisztéma, illetõleg ennek használata széleskörben elfogadottá váljon. A hordozott üzenet: az elektronikus játékok differenciálódása miatt ma már nem tehetõ egyenlõségjel a gyermekjáték és a videojáték közé. Szükséges, hogy a felnõttek, és különösen a szülõk odafigyeljenek arra, mikor és mivel játszik a gyermek - és számára csak az életkorának megfelelõ játékot tegyék elérhetõvé.

A korhatár-jelölési rendszerek

Minden 1992 -ben kezdõdött. Illetve nem: ott volt az Exidy cég Death Race játéka, 1976 -ból, mely az azonos nevû film alapján készült (Sylvester Stallone fiatalkori alakításával!), és benne az kapta a legtöbb pontot, aki a legtöbb gyalogost tudta elgázolni meghatározott idõ alatt. És persze a Custer's Revenge, melyben kalapos vadnyugati hõseink férfiassága és nemi potenciálja állt a történet középpontjában. Ja, el ne feledjem: Duke Nukem , 1991, a mocskos szájú revolverhõs és a földet elözönlõ buja idegenek kalandjai.

De 1992 az a dátum, amikor elõször feltûnt: az 1982 -ben az új Nintendo -t váró 10 évesek azóta nagykorúak lettek, és felnõtt ízlésüknek megfelelõ játékokat várnak, amely (fizetõképes) igényt a játékkészítõk boldogan ki is elégítenek. És ami kapcsán feltûnt, az a Mortal Kombat címû, fantasztikus miliõben játszódó verekedõs játék volt. A korábban csak a játéktermekben elérhetõ cím ekkor érkezett meg a nappalikba: a Midway kiadó úgy döntött, hogy szerencsét próbál az akkorra már érettnek látszó otthoni konzolok világában is.

A Mortal Kombat -ot sok más hasonló játék elõzte meg, de ebben volt két olyan jellemzõ is, melyek ráirányították a figyelmet a problémára. Az egyik a grafikai megvalósítás - a korábban megszokott, kézzel rajzolt szereplõket élõ színészekrõl fotózott/ filmezett karakterek váltották fel. A másik pedig az erõszak mértéke: az ellenfél kivégzésének különlegesen sokféle és realisztikusan ábrázolt módjait a játékélmény egyik fõ elemének tervezték. És hogy mennyire kelendõ volt az árú, álljon itt két mondatnyi történelem: a Nintendo és a Sega cég is kiadta a Mortal Kombat játékot a saját játékgépére, de a Nintendo úgy döntött, cenzúrázza azt, eltávolítva belõle az inkriminált részeket. A Sega változat hatalmas siker lett, a Nintendo változat a cég egyik legnagyobb bukásaként került a vállalti történelemkönyvbe. Sok szülõ kérdezte rémülten ekkor: mivé lettek a videojátékok? Hová tûntek a szerethetõ figurák? Mi mérgezte meg a gyermeki légkört?

A videojátékok, köszönik, élnek és egészségesek, a szerethetõ figurák is boldogan élik mindennapjaikat és a légkör sem lett mérgezõ. Az egykori játékosok azonban felnõttek lettek, és mások is csatlakoztak hozzájuk kedvtelésükben. A piac kibõvült, és ennek folytán a gyermekjátékok annak csupán egy szegmensévé váltak. Mára a videojátékok nagy része nem a fiatalkorúak és különösen nem a gyermekek számára készül. Az élet itt is bonyolultabb lett, és hozta magával azt az igényt, hogy a játékot vásárlók objektív módon eldönthessék, és még vásárlás elõtt, hogy milyen mértékû felnõtt tartalommal kívánják szabadidejüket megtölteni. A hasonló fejlõdési szakaszokon keresztülment mozgóképes média (a mozi és a TV) kész receptekkel szolgált: 1994 -ben az amerikai IDSA (Interactive Digital Software Association) létrehozta az ESRB, az angol Entertainment & Leisure Software Publishers Association pedig az ELSPA korhatár-jelölési rendszert. Az Európai Unió formálódása 2003 -ban egy harmadik rendszer létrehozásához és bevezetéséhez vezetett: ez lett a PEGI (Pan European Game Information), amelyet Európa elfogadott, és késõbb az angol ELSPA helyét is átvette a Szigetországban.

Az korhatár-megjelölések a játékot készítõk és a jelölési rendszer szakértõinek együttmûködésébõl jönnek létre, így a játék csomagolására megbízható, jól megválasztott jelölés kerül. Mivel lehetetlen minden igényt figyelembe venni, egy adott játék valaki számára kicsit alul, más számára inkább felüljelzett lehet. Általánosságban azonban elmondható: jól mutatják azt, egy adott produktum milyen korcsoportok számára ajánlható biztonságosan.

Fontos megjegyezni, hogy a jelölések nem utalnak a játék nehézségi fokára vagy bonyolultságára. Egy 3+ játék is lehet olyan, hogy csak a felnõtt játékosok számára élvezhetõ vagy megérthetõ - a jelölések kizárólag a káros tartalmak vonatkozásában minõsítenek.

PEGI

A PEGI Magyarország, mint az Európai Unió tagországa számára a legjelentõsebb korhatár-jelölési rendszer: az itthon forgalomba kerülõ játékok 90% -a PEGI jelzéssel kerül ki a boltok polcaira. Az Egységes Európai Korhatár-jelölés jelzés két részbõl áll: egy életkor- és egy tartalomjelölõbõl. Az életkor-ikon mutatja meg, hogy milyen életkortól kezdve ajánlható az adott cím, míg a tartalomjelölõ a játékra legjellemzõbb káros tartalmi formáról ad tájékoztatást. A PEGI -ben nincs kötelezõ életkor szerinti csoportosítás: az ajánlástól (3+, 7+, 12+, 16+, 18+) országonként el lehet térni. Portugáliában például az 4+ és 6+ kategóriák vannak a 3+ és 7+ helyett, Finnországban a 11+ és 15+ váltja fel a 12+ és 16+ jelöléseket.



erõszak

szexualitás

drogok

félelem

nyelvezet

diszkrimináció

A PEGI jelölés a játékok ma megszokott DVD tok kiadásán két helyen is megtalálható: az elülsõ oldalon az életkor-, a hátsó oldalon pedig mindkét jelölõ feltüntetésre kerül.


ESRB

Az ESRB szerinti jelölések fõleg az Egyesült Államokban kiadott, de itthon eladásra került játékokon találhatóak meg. Az jelölõikonok a következõk:

EC - A gyermekek fejlõdésére káros tartalmat nem hordoz, így három éves kortól biztonságosan ajánlható.E - Kevés és rajzfilmszerû erõszak. Szexuális tartalomtól mentes kategória, hat éves kortól.
T - Az intenzívebb jelenetek és erõs nyelvezet folytán csak tizenhárom éves kortól ajánlható.M - A szexuális jellegû vagy erõszakosabb tartalom és a durvább szleng miatt csak tizenhét éves kortól ajánlott.
AO - Az explicit, realisztikusan ábrázolt erõszak és/vagy szexualitás miatt csak 18-21 éves kortól.RP - Technikai kategória: az ESRB Tanács még nem jelölte meg a megfelelõ korhatárt. Bolti csomagoláson ritkán található jelölés, inkább a játékok elõzetesén vagy reklámján látható.

Az életkor-ikonon mellett az alábbi ESRB jelölések további, részletekbe menõ tájékozódást tesznek lehetõvé.

    Alcohol Reference - utalás alkohol fogyasztásra
    Animated Blood - nem reálisan (pl. más színnel) ábrázolt vér
    Blood - vér
    Blood and Gore - vér és bántalmazás
    Cartoon Violence - rajzfilmszerû erõszak
    Comic Mischief - humoros csínytevések
    Crude Humour - durva humor
    Drug Reference - utalás kábítószer fogyasztásra
    Edutainment - szórakozva tanulás
    Fantasy Violence - az valós élettõl jól megkülönböztethetõ erõszak (pl. mesebeli szörnyek csatája)
    Informational - információs anyagok
    Intense Violence - intenzív erõszak: vér, bántalmazás, halál
    Language - enyhe profanitás a beszédben
    Lyrics - enyhe profanitás zene szövegében
    Mature Humor - felnõtt humor
    Mild Violence - enyhe fokú erõszak
    Nudity - meztelenség
    Partial Nudity - részleges meztelenség
    Real Gambling - valódi szerencsejáték, pénztétekkel
    Sexual Themes - szexuális utalások, részleges meztelenség
    Sexual Violence - szexuális erõszak
    Simulated Gambling - szimulált szerencsejáték
    Some Adult Assistance May Be Needed - szülõi segítség/felügyelet szükséges
    Strong Language - erõs nyelvezet
    Strong Lyrics - erõs nyelvezet a zene szövegében
    Strong Sexual Content - határozott szexuális tartalom
    Suggestive Themes - szuggesztív témák
    Tobacco Reference - utalás dohányzásra
    Use of Drugs - illegális kábítószer használat
    Use of Alcohol - alkoholfogyasztás
    Use of Tobacco - dohányzás
    Violence - erõszakos konfliktusok
ELSPA

Az ELSPA a 2003 elõtt az Egyesült Királyságban kiadott játékok jelölési rendszere volt, ekkor azonban átadta a helyét a PEGI rendszer számára. Az ELSPA négy korcsoportja:

Felnõttek számára készített játék. Reálisan ábrázolt erõszak, explicit szexualitás, durva nyelvezet, megkülönböztetés jelenhet meg benne.
Az esetleg megjelenõ erõszak, szexualitás vagy profanitás a tizenévesek számára dekódolható, nem káros formában vagy mennyiségben van csak jelen.
Rajzfilmszerû erõszak, enyhe profanitás vagy gorombaság elõfordulhat.
Minden korosztály számára biztonságos tartalom.

Egyéb rendszerek

A nyolcvanas években az Egyesült királyságban a BBFC jelölés volt érvényben, melyet az ELSPA, majd pedig a PEGI váltott fel. A BBFC jelzései alant láthatóak - az "U" a mindenki számára megfelelõ besorolás, a "PG" pedig szülõi segítséget/felügyelet ajánl.


A francia SELL és a német USK helyébe is a PEGI lépett, bár a német kiadásokon a mai napig jellemzõ az USK rombusz. Ebben a tiszta fehér a "mindenki" kategória, a piros a "csak felnõtteknek" besorolás.



A cikk eredetije a EJME oldalán olvasható, köszönet Hajdú Zoltánnak!


Kapcsolódó linkek:

Értékelés: 8.66

Új hozzászólás
Nincs megjegyzés