játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5448
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2520

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2188
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1625
syam:    1491
A számítógépes játékok jótékony hatásai 2006.08.10 05:50


A számítógépes játékok jótékony hatásai



Egy középiskolás kiugrott a 26. emeletről, mert nem ért el helyezést a LAN partyn.
Az ilyen hírek már szinte mindennaposak kis világunkban. Ezek után joggal támadhatja mindenki a számítógépes játékokat, de miért nem beszél senki a jótékony hatásairól is. Bizony bármilyen meglepő az is van neki, mert ugye mindennek van jó és rossz oldala is egyaránt. Na de nem is pazarlom tovább a szót, beszéljenek maguk a tények.

A számítógépes játékok fejlesztik a vizuális érzékelést. Akik rendszeresen játszanak (napi 2-3 óra) számítógépes játékokkal azoknak nagy mértékben javulnak a vizuális készségeik. Így gyorsabban tudják felfogni a körülöttük lévő világ információit. Ez azt jelenti, hogy az egyes jelenteket gyorsabban észlelik mint azok akik nem játszanak, vagy nem annyit játszanak számítógépes játékokkal. Ez a különbség nem nagy körülbelül 100 milliszekundum. Azonban ha jobban belegondolunk ez az időtartam már elég, hogy elkerüljünk egy esetleges balesetet a valós életben.
A vizuális készségeket főként az akciódús játékok (FPS) fejlesztik, ahol gyorsan kell reagálnunk például egy váratlan helyzetre. Tehát a fejlődést a látórendszerre gyakorolt fokozott igénybevétel
okozza.

Sokszor hallani olyan játékokról (Full Spectrum Warrior, America's Army, Operation Flashpoint) amit direkt a hadsereg számára alakítottak át így a katonák a virtuális világban gyakorolhatják az egyes harci helyzeteket és közben még szórakoznak is az egymás elleni harcokban. Sőt az amerikai Védelmi Minisztérium már megalakította saját játékfejlesztő közösségét (Department of Defense Game Developers’ Community) is amiben összefognak a jövőben megjelenő, az amerikai hadsereg számára (is) készített játékok fejlesztői. Ezáltal képezhetik ki a hadsereg katonáit.

Honlap: http://www.dodgamecommunity.com/

Az információ korát éljük. Ezért is fontos a jó informáltság.
A számítógépes játékokból nagyon sokat tanulhatunk. Ez fokozottan igaz egy megtörtént eseményt, korszakot (II. világháború,ókor,középkor) feldolgozó játékokra (Call of Duty sorozat, Codename: PANZERS sorozat, Caesar sorozat, stb.). Ezeknél a játékoknál ugyebár nagyon fontos tényező a történelmi hűség így ha minden rendben van a designerrel :) a játékban ennek nyoma lesz. Éppen ezért rengeteg évszámot tanulhatunk meg és közben még (jó esetben) szórakozunk is. Viszont nem csak évszámokról lehet itt beszélni, hanem az adott kort jellemző ruhaviselet, építészet, technikai vívmányok és még sorolhatnám. Egyik személyes élményem az volt amikor a Call of Duty sorozat első részével játszottam (azóta is az egyik kedvenc játékom). A játékban szereplő évszámok nagy részét megjegyeztem így már nem kellett megtanulnom a suliban :). Ott van például az 1848 nevű magyar fejlesztésű stratégiai játék esete. A játékban évszámok és más információk tömegesen vannak jelen. Éppen ezért a játékot fejlesztő csapattól (Hydrogame, ma már Huszár Games) az Okatatási Minisztérium megvásárolta a terjesztési jogokat ( 9,8 millió forintért ) és ingyenesen letölthetővé tette a játékot a www.48.sulinet.hu oldalról. A stratégiai játékok egyébként kialakítanak egyfajta stratégiai gondolkodást is aminek a „nagybetűs” életben hasznát vehetjük.
Egy érdekesség: Néhány nyugati (Nyugat-Európa, Amerika) kereskedelmi egyetemen, főiskolán közkedvelt játéknak számít a Sim City, a Theme Park vagy a Rollercoaster Tycoon. Ezeknek a játékoknak az ismerete egyes szemitáriumok elvégzéséhez kötelező, mert ezekben a játékokban fontos kereskedelmi trükköket tanulhatnak meg a hallgatók.

Ezzel a cikk végéhez is érkeztünk. Remélem mindenkinek tetszett és mindenki számára érdekes volt.
Ha véleményed, észrevételed lenne a cikkel kapcsolatban, azt a kekkdani@coder.hu címre írhatod.

Értékelés: 8.00

Új hozzászólás
Kapitany          2006.08.22 12:35
Én úgy gondolom, hogy a játék jótékony hatása akkor jelentkezik, ha a játékot az ember kikapcsolódásra használja. Túlzásba nem kell vinni, mondván, hogy fejleszti a reflexeimet... Akkor már inkább menjen el az ember fia/lánya valamilyen edzésre, az is fejleszti a reflexeket, meg még jót is tesz az egészségnek, a számítógéppel ellentétben.

Történelmet jobb történelemkönyvekből tanulni, léteznek ám érdekes történelemkönyvek is :-) Nem nagyon találkoztam még olyan játékkal, ami legalább annyit érne, mint mondjuk egy Kurt Rieder könyv, pedig az ő könyvei nagyon népszerűsítő stílusúak (azaz nem tudományosak, de ettől még jók és olvasmányosak).

A számítógéppel pedig lehet alkotni is (mint ahogyan az oldalon regisztrált garázsfejlesztők is teszik), nem muszáj csak játékra használni! Fedezzétek fel az alkotásban rejlő lehetőségeket, sokkal érdekesebb, mint egy mások által készített játékkal játszani!
flugi          2006.08.19 17:41
Mérő László szerint a sok játék az X játékkal egyetlen jótékony hatása, hogy egyre jobb eredményeket fog tudni produkálni az ember az X-ben

És eléggé tökigaza van, hacsak nem jótékony hatás, hogy mára felismerem az akciófilmekben a fegyvereket
Daani          2006.08.14 04:25
Köszi a véleményedet!
Természetesen én sem azért veszek játékot, hogy fejlődjenek egyes készségeim hanem mert szeretnék szórakozni és közben levezetni a feszültséget.
A cikket egyébként azért írtam, hogy ha az ember már csinál valamit akkor arról a lehető legtöbbet tudjon meg. Ebben az esetben a sz. játékokról...
Keihun          2006.08.14 03:46
Igazán nem akarok vitát kezdeményezni és persze nem is tudom, milyen forrásból vannak az információid, de nekem ez nagyon fókusz-ízű. Nem hinném, hogy az FPS játékok bármiben is javítanák a túlélési esélyeit a játékosoknak. Bár el tudom képzelni, hogy a baleset előt még megrándul a delikvens bal gyűrűsujja ( strafe ).

Szerintem nem kell kifogásokat keresni a játékra. Én személy azért vettem PS2-t, mert szeretek játszani és eszembe sem jutott, hogy ettől javulna a vizuális kézségem - és persze nem is javult.

Azt persze nem tagadom, hogy van néhány játék, amely mögött komolyabb háttérismeretek vannak és nem csak a hasukra ütöttek a készítők, hogy
- Józsikám, hogy adják a disznót?
- Hát, Pityu, én úgy számolok, hogy 1 disznó = 13 tyúk = 6 mázsa takarmány.

És persze megemlíthetnénk a méltán híres pontifex-et is.

De én kitartok amellett, hogy a játékok ún. jótékony hatásai nevetségesen kicsik a ráfordított időhöz képest. Szóval, aki szórakozni akar az játszon, aki pedig tanulni, reakció időt növelni, és a vizuális készségét növelni, arra várnak a könyvek, a spot és különböző szakkörök.

Természetesen, ez csak az én véleményem.
Csaba42          2006.08.11 08:00
Igazad van VT, bár én inkább ott leszek, mivel legközelebb oda adom be a jelentkezésem
Csaba42          2006.08.11 07:58
Ezt kéne a híradóban is elmondani
Daani          2006.08.11 07:06
Halottam róla ki is gyulladt egyszer asszem. Egyébként nem csak Magyarországra értettem a dolgot lehet az más ország és csak képletesen mondtam.
TPG          2006.08.10 16:37
25 emelet és igen ez az ország legmagasabb lakóháza (84m, 1974-ben épült). 16 éve áll üresen, életveszélyessé van nyilvánítva, és most már odáig jutott a dolog hogy bármikor összeomolhatna az egész épület. Ettől függetlenül a mai napig laknak emberek a közvetlen szomszédságában, és egy nagyobb forgalmu út is halad mellette zsúfolt buszjáratokkal. Gondoltam megemlítem.
VT          2006.08.10 15:18
A 26. emeletről kiugrálás nem általános errefelé, mivel hogy a legmagasabb magyar lakóház 24 emelet és üresen áll (pécs). Mellesleg ez is pozitívum, az ilyen hülyék legalább nem örökítik tovább génjeiket (kapott Darwin-díjat?)

Egyébként megnézem azt az egyetemet/fősulit ahol kötelező tycoont nyomni... Még néhány év, és itt leszünk mi is.