játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5448
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2520

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2188
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1625
syam:    1491
A játékélményről 2006.12.30 06:57


Manapság rengeteg profi és amatőr játékfejlesztő próbál minket, játékosokat újabb és újabb fejlesztésekkel elkápráztatni, és - a profik esetében - rávenni minket arra, hogy alkotásaikért fizessünk - akár a szoftver megvételével tesszük ezt, akár havidíj fizetésével, mint ahogy az MMORPG-k esetén történik. Az egyes projektek fejlesztését nagy létszámú csapatok végzik, és komoly összegeket fektetnek be a játékok elkészítésébe és reklámozásába. Kérdésem - a játékos szemszögéből -, hogy szükséges-e a dollármilliók befektetése, és hogy ez vajon javít-e a számunkra nyújtott játékélményen. Erre keresek választ írásomban, és természetesen vitaindítónak is szánom: várom az olvasók véleményét a témával kapcsolatban.

Ha az ember hosszabb ideje rendszeresen olvassa az elérhető játékmagazinokat, akkor észrevehet egy komoly változást: régebben, (pl. a Commodore Világ c. újságban) inkább játékleírásokat, végigjátszásokat közöltek, térképeket és cheat kódokat jelentettek meg, míg manapság az újságokat és hozzájuk adott DVD-mellékleteket a még meg sem jelent programok előzetesei töltik meg, klasszikus értelemben vett végigjátszásokkal már ritkábban találkozunk. Az olvasó inkább arról tájékozódhat, hogy melyik programot lesz érdemes megszereznie a jövőben. Ki lehet próbálni a játékok demóit, meg lehet tekinteni a játék közben felvett videókat. Ilyenkor gyakran döntés is születik arról, hogy meg akarom-e venni majd az adott programot, vagy sem. Sok esetben hiába fektetnek a cégek rengeteg pénzt mind a fejlesztésbe, mind a reklámozásba, néhány perc játék (vagy szenvedés) után törli az ember a programot, mert a játékkal kapcsolatos első benyomás negatív volt. Ezzel nem csak én vagyok így - állítólag a kiadott játékok elég kis hányada sikeres anyagi értelemben, igaz, ezek fedezik a kiadók számára a többi, sikertelen fejlesztés költségeit is.

Az embernek egy idő után elege lesz a futószalagon gyártott, nehezen kezelhető, egy régebbi ötletet másoló klónokból, és valami jobbra vágyik. Szerencsére azért lehet ilyenekkel is találkozni, mind a profi, mind az amatőr művek között, de sajnos ritkán van ekkora szerencsénk. Az egyik személyes kedvencem a Stormregion által fejlesztett Codename: Panzers, a másik pedig a JoWood programja, a Spellforce 2, Shadow Wars.

Az olcsón (vagy olcsóbban) előállított shareware programok között viszont gyakran igazi gyöngyszemekre bukkanhat az ember. Eredeti vagy a "nagyok" által már elhanyagolt játékötletek, ötletes megvalósítás: ez garancia lehet arra, hogy közönség játsszon a programmal, és esetleg még meg is vegye azt. Megemlíteném a CellFighter című programot, amely Conway életjátékát valósítja meg: bár a grafika csúnya, és nincsenek benne elképesztő hanghatások, mégis képes több órára vagy akár napokra is a monitor elé szegezni az embert.

A személyes véleményem az, hogy a játékélményt alapvetően nem a profi grafika vagy a hanghatások határozzák meg. Persze ezek is fontosak, de nem ez a legfontosabb. A lényeg az, hogy az adott játék szórakoztató és könnyen kezelhető legyen. Ezt a szórakozást biztosította évekkel ezelőtt a PacMan vagy az Invaders. Mai szemmel nézve nevetséges grafika, prüttyögő hang jellemzi ezeket a programokat, de ha valaki most odaülne egy PacMan játékgép vagy -program elé, akkor is jól tudna vele szórakozni (láttam már ilyen esetet :-). Másik példa a táblás játékok kategóriája: a sakk kevésbé látványos, mint mondjuk egy FPS-program, de mégis évszázadok óta ugyanazt az élményt nyújtja a játékosoknak.

Összegzésképp azt gondolom, hogy a fejlesztőknek több figyelmet kellene fordítani a programok ötletességére, intelligenciájára és kezelhetőségére. Nem baj, ha egy játék nem teljesen eredeti ötleten alapszik, de nyújtson valami mást is, mint a már megjelent programok. A gépi ellenfelek ne legyenek teljesen gépszerűek és könnyen kijátszhatók, elég gyors a processzor ahhoz, hogy az MI-vel is foglalkozzunk. A kezelőfelület pedig legyen könnyen kezelhető, mert egy olyan felület, amely átláthatatlan, nehezen használható, képes percek alatt elvenni az ember kedvét az egész játéktól. És még egy megfontolandó gondolat: nem feltétlenül kell rombolni! Egy olyan program is szórakoztató lehet, amelyben nem harcolni, robbantani, hanem mondjuk építkezni kell.

Értékelés: 8.00

Új hozzászólás
rawbits          2010.05.19 22:15
Személy szerint talán a Skate. nevű ps3-as játék példáját - illetve vele kapcsolatos tapasztalatom - tudom hozzáfűzni a cikkhez. Az első rész nagyon tetszett az irányítás ötletessége miatt - előtte a Thrasher: Skate and Destroy volt ami hasonlóan megfogott. A Tony Hawk és az erre a sablonra épített játékok hamar elvesztették a játékélményt és átmentek agyatlan maxolásba. Azonban a Skate. nagyon hamar kijárható és utána már nem nyújt több kihívást. A második része kijavított több látványbeli és egyéb problémát ami szintén ötletesség volt, azonban önmagában kevés ahhoz, hogy eleget dobjon a játékélményen. Egész konkrétan ezeket már az első részben is így kellett volna megoldani...

Ez játéktervezési és koncepcióbeli probléma, vagy csak zűrös fejlesztés, de úgy gondoltam példaértékű.

Egyébként cheat-ek és végigjátszások over marketing rulez!!! De sajnos valójában mind megtalálható az interneten. Mindenesetre az tény, hogy akkor vettem utoljára játékújságot amikor még ilyenek voltak benne...

A fizetős része már egy kicsit bajosabb részemről az MMO terén. Nem vennék meg egy játékot ha aztán még havonta is fizetni kéne érte. De az se tetszik, hogy megveszem és azt csak én használhatom - lásd Guild Wars. Azok a játékok amik ingyenesek csak bizonyos dolgokért kell fizetni már barátságosabbak. Itt viszont meg kell találni az egyensúlyt, mert ha idegesítő reklámok foglalják el a képernyő felét, vagy egy idő után képtelen vagy tovább haladni - ami általában csak annyi amíg minden alapvető funkciót megismersz - megunod az egészet és nem fizetsz érte - főleg ha utána már csak monoton játékmenet vár...
Ashkandi          2008.05.15 06:53
Szerintem a játékot vagy eltalálják vagy nem. WOW például elavult grafikával rendelkezik, nem bonyolult, nem is komoly RPG sok párbeszéddel, de engem nagyon megfogott és életem első játéka amivel 4 éve játszok. Egyszerűen nagyon eltalálták és kész. Szerintem a jó játékok nem feltétlen sok pénzből lesznek. Persze fontos a reklám meg marketing stb. De a CS-t is 1-2 ember csinálta és mekkora mod lett belőle.

A másik kevdenc játékom a Fable. Ott például maga a bejárható terület negyede a WOWénak, de mégis 3x végigvittem és mindig ugyanúgy élveztem. Witchernél meg bejutottam a városba és untam...
ONeill          2007.02.27 04:29
Kedves Asylum: A Willow 1988-as film, tehát nem hiszem, hogy a Gyűrűk Ura filmre jött volna válaszul Egyszer egy irodalom szakos ismerős kifakadt, hogy a Gyűrűk Ura egy összelopott másolat, és mondott rá sok-sok példát is. De hozzátette, hogy ettől függetlenül szereti, mert jól lett összehegesztve. A másolás ma már a legtöbb téren elkerülhetetlen. Bármi jut eszedbe, utána kell nézned, hogy nem talált-e már ki valaki hasonlót. Kevés eredeti dolgot lehet kitalálni.
samu          2007.02.08 02:23
Egyébként nem csak a reklámok emésztik fel a dollármilliókat. Egy komoly játékhoz sok ember kell, és nekik teljes munkaidőben kell dolgozniuk a gémen. Gondolj bele, mekkora lóvé lehet mondjuk egy 100 fős csapat havi fizetése!
Asylum          2007.01.16 23:49
Flight of the Amazon Queen akkora volt :ooh

A másolás elég nagy divat manapság..pl. mikor kijött a Gyűrűk Ura film, nemsokkal utána TV premier: Willow... Ja és Lucas nevét aggaták rá, hogy egyáltalán megnézze valaki pedig nem ő rendezte csak annyi köze volt hozzá, hogy az ő cége az Industrial Light & Magic.
Zenékben is egyre több hasonló motivumot lehet találni...sőt még a hangzás is sok esetben ugyanaz csak más dallammal... Utánozó majmok lettünk =(
ShAdeVampirE          2007.01.04 10:05
Sztem agyatlan hentelésnek és gondolkodós játéknak is megvan a maga helye, mint ahogy a sakk is megfér a foci mellett (tudtommal focidrukkerek és sakk imádók nem szokták egymást szidni). Van aki ezt szereti, van aki azt. FPS-eknek meg van az a nagy alőnyük, h viszonylag újabb ág, kb. ez viszi a graf. fejlődését (azaz általában szép), könnyen elsajátítható a kezelésük és látványosak: lehet őket játszani nagy kivetítőn, versenyeken. De azért ha vki gondolkodós játékra vágyik, az is talál magának kedvére valót, csak jobban/ mélyebben kell keresgélnie (de ha már 1x gondolkodni is akarsz, akkor lusta se legyél ), iszonyat sok játék jelenik meg (gondolkodós témában sok a free stuff is!).
Jedi          2007.01.03 11:17
Csaba42
A számból vetted ki a szót! A mai fiatalok (és főleg a tengerentúliak) többsége nem szeret, illetve nem tud gondolkodni, főleg nem logikusan. Sokkal többre tartanak egy agyatlan lövöldözős játékot, mint egy kicsit gondolkodtató programot.
...


Hmm, szvsz azért nem ilyen egyszerű a helyzet. Régen is voltak "agyatlan" lövöldözős kategóriába sorolható játékok. Egy rakás klafa kis 2d-s "shot'em up" volt, ahol nem sokat kellett erőltetni az agysejteket (Amigán pl. R-Type, Apidya, vagy a még régebbi Atari konzolokon a "kis kék négyzettel ki kell írtani a nagy piros háromszöget" típusú cuccok).
Manapság a játékfejlesztő-ipar teljesen GPU-orientált lett, mert ez hozza a legnagyobb profitot. Igazából nem is az a baj, h a legújabb HW-re fejlesztenek, hisz régen is ez volt a trend (pl. az Ultima sorozat későbbi tagjai mindig csak a kor legizmosabb "atomerőművén" futottak), de most a GPU-orientáltság miatt sok stílust eltűnt már a süllyesztőben. Manapság molekuláris annak az esélye, h a boltok polcain megjelenjen pl. egy Atomix, Lemmings, Pushover, stb stílusú teljesen innovatív játék.
A fejlesztési ciklus is felgyorsult a GPU fejlődéssel, egyre nagyobb és komplexebb tartalmat kell fejleszteni a játékokhoz és ez biztos h vmi más rovására fog menni. Anno a Wizardry 7 kb. 400 órányi játékidőt ígért a játékosnak (a Fate meg még ennél is többet), manapság a legbonyolultabb CRPG is csak 80-100 órányi játékidő körül van körül van (nem számítva persze az MMO-kat). A 3d-s contentfejlesztés annyi erőforrást elvisz, h másra már nem marad idő.
Szóval nem csak a "lusta" fiatalok miatt ilyen a világ, de persze ők is hozzáteszik a maguk részét ehhez.
Csaba42          2007.01.03 06:45
Idézet
Matzi :
[...]
A sakk meg oké hogy régi, de szerintem nem kapna különösebben nagy népszerűséget, ha mostanában találnák fel (jelenleg is csak azok játsszák, akik kedvelik a gondolkodós játékokat, ami a nagy többségre nem igaz, mégha sokakat nem is lehet ezért elítélni).
[...]


A számból vetted ki a szót! A mai fiatalok (és főleg a tengerentúliak) többsége nem szeret, illetve nem tud gondolkodni, főleg nem logikusan. Sokkal többre tartanak egy agyatlan lövöldözős játékot, mint egy kicsit gondolkodtató programot. Személy szerint többre becsülök egy akár több (tíz)percig tartó Civ4 kört, mint egy többórás, agyatlan hentelést. A sakk pedig kifejezetten a kedvencem. Persze most sokan mondhatják, hogy az FPSekben is kell gondolkozni, de mégsem annyit, hogy az ember agya egy kicsit is edződjön. Márpedig az ellustultatás alatt könnyen felejtőssé válik minden, amit az ember élete során megtanult -> bekövetkezik az elbutulás (lásd a, sajnos, szokványossá vált helyesírási vitákat), és mégannyira sem lesz igény az összetettebb játékokra, mint eleinte.
samu          2007.01.03 04:33
Bocs az előbbiért!

Az én kedvenc játékaim a GTA Vice City, és a Fable. Mindkettő félelmetesen jó hangulatot kelt bennem, mindkettőben kiváló zenék vannak, részletesen kidolgozott és izgalmas játékmenet, vannak bennük itt-ott poénok.
samu          2007.01.03 04:29
d
Jedi          2007.01.02 09:53
Peasants's quest

Lol! Nagyon ott van. Space / King Quest I feeling.
Matzi          2007.01.02 08:04
Ami azt illeti a változás leginkább annak köszönhető, hogy egyre több szemét is átkerül hozzánk. Régen is voltak rossz játékok, csak a legtöbbjüket nem érte meg elterjeszteni (túl sokba került volna, és már a tengeren túlon is megbukott akkor minek kültsenek rá), másrészt a kutya sem másolta le, mert rossz. Mostmár nem olyan nagy cucc az egész világon megjelentetni valamit, és van elég sokféle játékos, így elég vegyes lehet a felhozatal (lásd mondjuk én hányni tudnék a simstől).

Az fpsek dominanciájánk egyik oka, hogy egy elég könnyen emészthető műfaj, az ember elindítja, oszt széjjel lő pár botot, és ennyi. Mellesleg elég sok másféle játék is létezik, csak ugye minél összetettebb valami, annál tovább tart elkészíteni, és annál nagyobb az esélye, hogy az átlagos user túl hülye lesz hozzá, és nem játszik vele. Deazért szép számmal vannak olyanok is, például Caesar 4, Civ 4, és társai. Szerintem amúgy a shareware játékok szinvonala sem feltétlenül jobb, köztük is vannak jó minőségűek, és rosszabbak, a kidolgozatlanság meg mondjuk pont negatív tényező.

A sakk meg oké hogy régi, de szerintem nem kapna különösebben nagy népszerűséget, ha mostanában találnák fel (jelenleg is csak azok játsszák, akik kedvelik a gondolkodós játékokat, ami a nagy többségre nem igaz, mégha sokakat nem is lehet ezért elítélni).

Röviden ez a véleményem.
Kapitany          2006.12.31 09:41
Ajánlott kalandjáték:

Peasants's quest
balogh9          2006.12.31 06:16
pedig mennyi jó kalandjáték van... (mostmár mondjuk egyre kevesebb ami leköti az embert)
nekem a kedvencem a grim fandango
szeki          2006.12.31 06:11
A végigjátszások csökkenése a kalandjátékok és a hasonszőrű játékok háttérbe szorulását mutatja. Ma csillivilli FPS, vagy online MMO a sztár....