játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5441
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2519

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2186
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1625
syam:    1491
Mi a helyzet a magyar játékfejlesztéssel? 2015.11.10 07:20


Egy ideje fogalmazódik bennem ez a szösszenet, mert sok magyar fejlesztővel találkoztam már (online vagy élőben) és láthatóan ugyanaz a viselkedés ismétlődik újra meg újra vagyis, ugyanazokba a hibákba bukik bele a legtöbb játékfejlesztő.

Pedig tehetségnek és grandiózus ötleteknek nem vagyunk híján. Legyen szó elképesztő sci-fi történetekről, saját élményekről vagy horrorról, sokan sokféle koncepciót igyekeznek megvalósítani. A gond az, hogy itthon alig van valaki, akinek legalább halvány elképzelése lenne arról, hogyan kell összefogni egy projektet. Ez a probléma nem csak a független játékfejlesztőket érinti, szinte az összes nagy nevű stúdiónk ebbe bukott bele.
Mi a probléma forrása? Nos először is, itthon valamiért sosem az vezeti a projektet, akinek kellene. Vagy az teszi meg magát projekt vezetőnek, akinél a pénz van, vagy pedig az az ötletgazda, aki a koncepción kívül nem sokat tesz hozzá az egészhez. Tapasztalataim szerint ha a pénzember kezd dirigálni, akkor a fejlesztés vagy nagyon hamar kudarcba fullad, vagy túlságosan a bevált receptet kezdi követni. Ha az ötletgazda próbálja vinni a projektet, akkor általában hamar túlterheli a csapatot, mert ő maga nem ért egy vagy több részfeladathoz és nem tudja, mennyi idő lenne az adott munka befejezése.
A második probléma egyáltalán nem meglepő módon a pénz. Itthon valamiért mindenki azt gondolja, hogy a 10-15 év tapasztalattal rendelkező programozók, designerek, grafikusok, zeneszerzők alig várják, hogy valaki ötletet adjon nekik, és már kezdhessék is a munkát, természetesen ingyen. Kedvenc hírdetéstípusom (bizony, ez most már egy külön kategória) a van egy ötletem, keresek hozzá programozót, grafikust, zeneszerzőt, hangdesignert pénzem nincs, de az ötlet nagyon jó, lelkesedjetek és dolgozzatok nekem. A számlákat is nyílván a lelkesedés fogja kifizetni. Oké, a lelkesedés persze jó dolog, de önmagában nagyon kevés.

A megoldás kézenfekvő. Jön az ihlet, megvan az ötlet. A következő lépésnek minden esetben annak kellene lennie, hogy az illető átgondolja az alábbi kérdéseket.
Mennyire nagy az elképzelés? Sok-sok bolygón játszódó óriási sci-fi világot kellene hozzá alkotni? Ahhoz minimum 20 ember és 3 év kell. Egy kis gyémántos mobiljátékról van szó? Ez talán egyedül, esetleg 1-2 emberrel is kivitelezhető néhány hét alatt.
Mekkora büdzsére lenne szükség? Talán lehangoló lehet, de ha az elképzelés több évnyi fejlesztést igényel, akkor manapság 10 millió forintos költségvetés alatt nincs értelme nekiállni a projektnek. Persze ezt a fejlesztők szinte sosem saját zsebből fizetik, ehhez érdemes keresni egy kiadót, vagy összekalapozni a pénzt kickstarteren (én inkább a tradicionális kiadó-fejlesztő modellt tartom életképesnek, de a közösségi finanszírozás is beválhat, volt már rá példa).
És a legfontosabb: ő maga tud segíteni, vagy csak az ötletet adja? Kizárólag ötletadóként ugyanis nem sokat tud tenni a fejlesztés érdekében. Érdemes legalább alapszinten megtanulni programozni, esetleg megnyitni egy Photoshopot, modellező programot, stb., hogy valamennyire azért az ötletgazda is tisztában legyen a részfeladatok nehézségével.

Ha ezeket a kérdéseket feltenné magának minden önjelölt projekt vezető, mielőtt továbblép a megvalósítás felé, akkor sokkal több befejezett magyar játék lehetne és nem pazarolnának annyi időt feleslegesen olyasmikre, amiknek egyébként sosem kellett volna túljutniuk a gondolatfoszlány fázison.

Értékelés: 8.80

Új hozzászólás
Powerslave          2017.01.31 23:28
...ha már itt tartunk, tudnék olyan multit mondani, ahol nem törték össze magukat, hogy jó fizetést adjanak. De nem mondok, mert aláírtam a felmondásban, hogy nem sarazok
A lényeg, hogy sajnos ennyire nem általános a helyzet a multiknál sem. Olyan helyet kell keresni, ahol megfizetik a szaktudást. Azóta tisztességes fizum van (yup, 700+)

A 100-150 ezres albérleteken egyébként csak pupillázok. Totális nonszensz. Ennyiért tőlünk sokkal nyugatabbra is találsz önálló lakást. Egy jóbarátom pl. Toronto belvárosában bérel havi 600 dollárért (CAD). Ebből a szemszögből nézve egy Népszínház utcai szemétdomb ugyanennyiért nettó elmebaj.
Parallax          2016.11.22 14:57
"Magyarországon tisztán keresni havi 5 kilót álom Vagy politikus vagy"
A fenét. Nézd a másik oldalát, hogy egy szutyok albérlet is 100-150 ezer és akkor még élni is kell valamiből, esetleg gyűjteni saját házra.

Multiknál startupoknál teljesen átlag a nettó 500k, nagyjából 650-ig fel is lehet vele menni nyugodtan. Onnan felfelé 1M körülig pedig már vezető fejlesztőnek kell lenni, vagy valami speciális területen tevékenykedni pl. banki rendszerek. Van ebben pénz, csak nem Mario-t kell fejleszteni valami mobil cégnek, mert azért persze, hogy minimálbért kapsz.
Powerslave          2016.03.10 00:34
""Programozó a büdös életbe nem keres szentem 2 kilónál többet... "

Be is b_szna, így sem fenékig tejfel
MaNiAc          2016.03.08 10:13
"Programozó a büdös életbe nem keres szentem 2 kilónál többet... "

Kiscégnél tényleg nem. Multinál egy senior a többszörösét is, hidd el!
Matzi          2016.01.19 16:08
DieToBorn:
Pályakezdo programozó nem keres 500at ez igaz, de ha 4-5 év után még mindig nem, akkor nem próbáltad eléggé. A saját példáimat már leírtam. Mondjuk annyi titka van, hogy nem kis magyar cégeknek kell dolgozni, hanem multiknak, lehetoleg pesten persze, az meg csak még jobb, ha napszámban mész valahová.
DieToBorn          2016.01.19 14:17
Parallax
" havi minimum bruttó 700 + egyéb költségek egy programozó havi kifizetése" Te hol élsz? Ne szivas már Egy mérnök nem keres ennyit DD

Istalok
Ezt adom..

Magyarországon tisztán keresni havi 5 kilót álom Vagy politikus vagy
Programozó a büdös életbe nem keres szentem 2 kilónál többet...
Matzi          2016.01.11 17:52
Arra gondoltam amit Powerslave is mond, hogy ha te vagy a munkáltató, akkor te nem azt a bruttót fizeted, amit a munkáltató bruttóként kap. Úgy kijon az, hogy kb a fele lesz tényleges nettó fizetés a munkáltató által fizetett bérkoltségbol.
Powerslave          2016.01.05 22:41
@Parallax Ha nem megy az angol, akkor nem veszik fel az embert komoly helyre üzleti fejlesztőnek, pláne nem 700-ért

Egyébként azt sem szabad elfelejteni, hogy a munkaadónak a bruttó béren felül további járulékokat kell fizetnie az alkalmazott után, így az a 7 kiló, amiből az ember idén már 465500-at visz haza, valójában 899500-ba kerül.
Parallax          2015.12.24 17:12
700 bruttó az 470 nettó + cafateria fél misi körül van üzleti programfejlesztőnek. JF árakat nem ismerem, ott lehet nem tudnak ennyit se adni. Ha megy az angol az itteni vergődés helyett talán jobb tényleg kimenni.
Matzi          2015.11.24 18:57
Asylum:
700 bruttó az úgy nettó a fele. Ha nem kapsz 350k-t akkor viszont valóban durván alulfizetnek.
Játékfejlesztésen kívül én is kaptam 6-700k nettós ajánlatot, de inkább maradtam játékot fejleszteni némileg kevesebbért. Aztán emigráltam, de az más kérdés.
syam          2015.11.16 22:39
Szerintem a Quern egy jó példa, hogy lesz diplomamunkából sikeres JF projekt.
Bár attól tartok, hogy az ő esetük inkább a kivétel erősíti a szabályt...
Asylum          2015.11.16 14:27
700+? Akkor engem alulfizetnek
Lord_Crusare          2015.11.16 08:51
Instalok: félreértesz. Itt nincs szó hobbiprojektekről, egyáltalán. Itt arról van szó, mikor valaki eladásra készít játékot és ingyen várja hozzá a munkát. Nem egyszer és nem kétszer fordult már elő.

Az már egy más kérdés, hogy a "Nézd, van ilyenem, ez meg ez lenne belőle, érdekel?"-ből komoly projekt sohasem lesz. Mint írtad, ez a hobbi szint, amit munka mellett pár ember hegesztget szabadidőben. Valóban arról van szó, hogy ha szeretnél egy kiadható, jól összerakott játékot, az bizony pénzbe kerül (nyílván nem mobilos kis projektekre gondolok, azt a cikkben is leírtam, hogy olyat gyorsan és kevesen is össze lehet rakni)

Egyébként kisebb kiadóknál egyáltalán nem ritka a teljes kreatív szabadság. Nem UbiSoftban meg EA-ben kell gondolkodni.
Instalok          2015.11.16 06:06
Idézet
az ötlet nagyon jó, lelkesedjetek és dolgozzatok nekem

Szerintem ezt hívják úgy, hogy garázsprojekt. Az a baj ezzel a felfogással, hogy tovább erősíti a "pénz szül csak pénzt" hozzáállást. Értem én, hogy senki sem szeret ingyen dolgozni, és, ha nincs más munkája az illetőnek, akkor nyilván valami pénzeset fog elvállalni, de ezzel a garázs/hobbi-projekteket húzod csak le. Oké, írtad a kiadót, de az sok esetben megalkuvással jár, tudtommal elég ritka az olyan, hogy teljes szabadságot kapsz, és "azt csinálsz, amit akarsz". Pedig hát az lenne a legjobb. A pénz-boronálás meg ugye eléggé szerencse kérdése.

Az én felfogásom olyasmi felé tolódott el, hogy, ha van valami ötlet, abból készítek egy működő prototípust (ha grafikus vagy egyéb az ötletgazda, akkor ő is el tud kezdeni contenteket gyártani), majd ezzel keresni meg valaki(ke)t, hogy: "Nézd, van ilyenem, ez meg ez lenne belőle, érdekel?". Ez már valamennyivel több, mint a "van egy ötletem, de nincs pénzem". Persze ez így főleg a hobbi projektekre lesz igaz, ha már megélhetésért akarja csinálni az ember, akkor nyilván másképp működnek a dolgok.

Szerintem.
Parallax          2015.11.15 02:33
Nemcsak a JF-nél, hanem mindenhol ott van ez az ingyen, vagy jelképes összegért építsük a más cégét hozzáállás. Nem jutott el sokak tudatáig, hogy havi minimum bruttó 700 + egyéb költségek egy programozó havi kifizetése és ez csak egy ember, ráadásul ez egy jól exportálható szakma, külföldi megbízásokkal is kell versenyezni.