játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5457
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2521

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2190
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1625
syam:    1491
Klasszikusok I. - Terep 2 2005.09.12 00:19



Klasszikusok I. - Terep 2


Egy kis nosztalgikus utazásra invitállak Titeket, amely során megemlékezünk néhány, mára már klasszikusnak mondható magyar fejlesztésû játékról. A kiválasztott gyöngyszemek a maguk idejében mind kiemelkedõek voltak valamilyen szempontból, ennek ellenére igen valószínû, hogy a fiatalabb korosztály sajnos már nem találkozhatott velük.. Az elsõ kiszemeltem nem más, mint a legendás hírû Terep 2!

Idestova 8 éve már, hogy egy kis autós játékocska fizikai élethûségével bámulatba ejtette a játékosokat és a fejlesztõket egyaránt. Amikor ugyanis a Terep2 1997-ben felbukkant, az autós játékokra még az volt a jellemzõ, hogy a játékos csak az elõre kijelölt pályán körözhetett, ráadásul az autók viselkedése meg sem közelítette a valóságost. A Terep 2 nagyszerûsége viszont éppen abban rejlett, hogy megadta a játékosnak azt a nagyfokú szabadságot, hogy a jármûvét árkon-bokron keresztül vezethette, miközben az autó addig soha nem látott élethûséggel reagált a fizikai hatásokra..

InsaneA program készítõje, Nagymáthé Dénes, ezek után csatlakozott az Invictus játékfejlesztõ céghez, ahol a Terep2 továbbfejlesztésébõl született meg késõbb az Insane címû terepjárós játék.

De kanyarodjunk most vissza a Terep 1 -hez. Volt ugyanis korábban egy elsõ rész is, bár az nem volt annyira elterjedt, és az igazi elismerést a készítõnek a második rész hozta meg. A Terep 1 C-ben készült, az autó itt még minimálisan volt csak kidolgozva. (A textúrázatlan táj pedig sokaknak ismerõs lehetett a Commanche címû helikopter-szimulátorból.. ) Nem szabad azonban megfeledkeznünk arról, hogy mindez még a DOS -os idõkben történt, amikor a 3D gyorsítókártyák csak gyerekcipõben jártak és még nem voltak igazán elterjedve. Egy 3D-s program megírásához pedig a programozónak erõs matematikai és geometriai háttérismeretekkel kellett rendelkeznie. És mindez még mindig kevés lett volna a Terep sikeréhez, ha nem lett volna a játéknak olyan kiemelkedõen jó a fizikája.. A program annak idején szépen elfutott egy szimpla 486 -os számítógépen, sajnos azonban a mai erõmûveken már játszhatatlanul gyors, és Windows alatt motorhang sincsen.

Na de térjünk át a Terep 2 -re, amely igazából Deformers névre lett keresztelve, viszont mégis Terep 2 néven híresült el. Meg kell jegyeznünk azt is, hogy ezek csupán munkacímek voltak, ugyanis a két Terep epizód eredetileg nem önálló játéknak indult, csupán egy nagyobb project munkafázisai voltak, játszható demók. De mint kiderült, önállóan is szépen megállták a helyüket..

Terep 2A Deformers név egyébként elég találó volt, ugyanis ebben a játékban a kocsik egy-egy erõsebb ütközésnél korábban még soha nem látott módon deformálódtak! Nagyon mókás volt látni, amikor néhány bukfenc után az autónk orra begyûrõdött, vagy éppen a jármûvünk egyik kereke "bicsaklott ki", és kaparta szegény kocsi a földet körbe-körbe, mint egy szerencsétlen bogár.. Az embert lenyûgözte az autó meglepõen élethû viselkedése, és az olyan manõverek, mint pl. a faralás, vagy az ugratás. A játéknak tulajdonképpen nem volt konkrét célja, nem kellett egy adott pályán a többiek elõtt idõre célba érnünk.. Persze volt pálya, és versenyezhettünk is, ugyanakkor mégis megvolt a szabadság, hogy arra mehettünk amerre csak akartunk! Furikázhattunk hegyeken völgyeken keresztül ameddig csak jólesett, és ez bizony hosszú ideig le tudta kötni az embert. Ráadásul a Terep 2 -ben már több különbözõ kocsit is irányíthattunk, és osztott képernyõn játszhattunk egy barátunk ellen. A táj most már textúrázott volt, és autók is sokkal jobban ki voltak dolgozva.

A fentieken kívül azonban volt mégvalami, ami ennyire népszerûvé tette ezt a játékot. Ez pedig nem volt más, mint hogy a program a kocsik textúráját és a terepet egyszerû PCX képfájlokból olvasta be. Egy kis rajztehetséggel könnyen készíthettünk saját mintázatú autókat vagy akár új pályákat is. (Ezt hívjuk mai népszerû nevén játék modding -nak..) A legügyesebbek még a saját autómodelljeiket is be tudták építeni a játékba.. Sorra alakultak a hazai és a külföldi rajongói oldalak, ahonnét számtalan kiegészítést lehetett letölteni, ezáltal hosszú évekig fenntartva az érdeklõdést a játék iránt.

Bizton állítható, hogy a ma már klasszikusnak mondható Terep 2 annak idején a játékfejlesztõkre is nagy hatással volt. (Nem elképzelhetetlen például, hogy a Screamer 4x4 készítõit is eredetileg ez a játék ihlette meg.. ) Azóta az Invictus berkeiben több autós játék is napvilágot látott, a Terep 2 legifjabb leszármazottja jelenleg a Cross Racing Championship címû játék.

HomeGnome, 2005.07.12.

Néhány link:
   Invictus Games
   TerepMania
   T2Start
   Petya Terep 2 oldala
   Klumpa Terep2 oldala
   terep.com
   Cross Racing Championship

Értékelés: 10.00

Új hozzászólás
Nincs megjegyzés