játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5462
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2192
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
REASON 3.0 - 1. rész - A RACK (alapok, és a MIXER) 2006.04.19 08:39


1. rész: A RACK (alapok, és a MIXER)

Ez csak egy általános bemutató lesz, úgyhogy aki már megismerkedett a Reason-nal az nyugodtan át is lépheti ezt a tutorialt de talán lesz benne érdekesség. Mindenesetre végigfutok a RACK-be építhető hangszerek és effektek listáján, és kitérek az Editor mód alapjaira, de ezeknek is mind majd szentelek egy külön fejezetet. Ha nem haragszotok, az alapvető beállításokra és a Fájl menüre nem térek ki, mert nem nézek analfabétának senkit :D

MIDI IN DEVICE és AUDIO OUT

MIDI IN DEVICE: Ez a panel Default, mindenképpen bent kell hogy legyen a RACK-ben, ugyanis ez kezeli a midi bemeneteinket, és az audio kimeneteinket. A midi hangszerek, sequencerek, külső harverek beállíthatóak a MIDI DEVICE panelján. Az AUDIO OUT már egy fokkal érdekesebb lesz számunkra - azok számára akik nem tudják megfizetni a külső egységeket- ugyanis 64 csatornát különoszthatunk, tehát 32 sztereo csatornát különíthetünk el, melyet más programhoz (ReWire) kapcsolva (pl CUBACE) csatornánként szabályozhatunk, sőt akár külső effektekkel is felpakolhatjuk.
MIDI IN DEVICE és AUDIO OUT hátlap
A MIDI és AUDIO DEVICE hátlapja (TAB-al fordul meg a RACK) itt szépen látszik a 64 csatornánk, az 1-es és 2-es a MASTER, alapból ehhez kapcsolódik majd a mixerünk.
VEZÉRLŐPULT
A vezérlőpulton tudjuk a zenénket szabályozni, információkat kapunk róla. Ami enyhén nagy probléma és hiányosság, hogy nincs időmérő szerkezet benne, tehát nem kapunk infót sem arról hogy hanyadik percnél tartunk, sem a szám hosszáról. Reméljük hogy valamilyen kiegészítőben vagy a 4.0-ban már benne lesz. Bár én ezzel nem szoktam problémázni, mert ha Cubaséhoz hozzákötöm, akkor minden egyéb inforól is tudomásom lesz azonnal. De persze ehhez vas is kell rendesen.
Bal oldali kis info panelünk mutatja a CPU kihasználtságát (túlterheltség esetén a Reason automatikusan leállítja a zenénket), és egy nagyon hasznos kis ledet, az AUDIO OUT CLIPPING jelzőt, ha ez kivillan, vagy ég, akkor a zenénk túl van vezérelve. Fontos, hogy csak úgy mentsünk kész zenét, hogy ne villanjon fel ez a led. HA halknak tűnik a zenénk és mégis világít, nézzük meg melyik csatornát erősítettük a legjobban, illetve hogy a hangszerek között nincs e olyan ami "pukkan". Szinte észrevehetetlen ez a pukkanás, de iszonyatosan túlvezérelt.
Ezen a panelen Midi Focus beállításokat, Tempo szinkronizálót, és Tempo beállítót találhatunk. Nagyon hasznos ha külső billentyűről akarunk feljátszani valamit a CLICK bekapcsolása. A tempobeállítás BPM-ben értendő, alapból 120.0-ra van állítva, a SIGNATURE pedig 4 / 4 de van alkalmunk más törttel is dolgozni (bár mitagadás szinte felesleges).
A vezérlőkonzolunk. STOP / PLAY (space) Előre és hátra csévélés - folyamatos - és felvétel gomb, ami a külső hangszerről feljátszott midiinformációkat menti nekünk realtime a kijelölt midi sávunkra. A POS jelző az EDITOR "P" jelű markerjának helyzetét mutatja, az után a következő 2 jelző pedig finombeállító. Most 1.1.1 :D
LOOP ON/OFF. Az editorban beállított bal (SHIFT+L) és jobb (SHIFT+R) markerek között bekapcsolt állapotban loopolja a zenénket automatikusan. Alatta a két marker editor beli helyzetét láthatjuk. Persze a főérték utáni 2 érték ugyancsak finombeállító.
MIXER 14:2

A mixerünk 14 sztereo csatornából áll, aki ezt kevesli nyugodtan pakoljon egymás alá akár 100-at is :D Jobb oldalt egy MASTER poti, a globális hangerő változtatására, és felette 4 SEND EFFECT potméter, melyekre tetszésünk szerint köthetünk olyan effekteket amiket sokszor fogunk használni.
A mixer hátlapja, itt jól látszik bal oldalt a 14 kimért csatorna sztereo bemenete, alatta pedig a szabályzók CV bemenetei, melyeket MATRIX-ra kapcsolva azzal folyamatosan szabályozhatjuk a zene alatt. Jelen esetben a 2 bemenet a hangerő és a panoráma (sztereo bal és jobb oldal között) a potméterek a szabályozás erősségét szabályozzák. (ugyanígy a master alatt látható CV bemenet, de itt csak a hangerőt szabályozhatjuk) Az AUX bemenetekre általában SEND EFFEKTEK-et szoktam kötni, de próbáljuk ki, hogy rárakunk egy másik mixert, akkor láncba fűzhetjük őket, ugyanis minden SEND beállítást átvesz a másik mixerünk is, és automatikusan rákapcsolódik az CHAINING AUX bemenetekre.

Íme egy csatorna nagyban. Alul a Volume level poti, amivel az adott csatlakoztatott hangszer hangerejét szabályozhatjuk. Mellette igen szellemes módon - ahogy a nagy stúdiókban is szokták - egy odaragasztott szalagon megjelenik az adott hangszer neve, amit itt nem tudunk változtatni, csak a hangszer bal oldálára ugyancsak ragasztott nagyobb csíkon, ilyenkor viszont azonnal nevet változtat a csatornánk is. Egy összetett zene lekeverésénél igen hasznos elnevezni a csatornákat, mert nem kell keresgetnünk a sok szinti közül melyik az ami nekünk kell. A Hangerő felett van egy panorámaszabályzó potméter, ezzel kitolhatjuk a hangot bal illetve jobb hangszórókra. Felette az M és S kis kapcsolók a Mute és a Solo gombok, előbbi az adott csatornát némítja, a Solo pedig minden más csatornát elhallgattat. Ezek felett kapott helyet az EQ, ami igazából csak minimális utánállításra való, illetve arra, ha nem akarunk csak a szélsőséges Hz-eken tolni. Ezt előbb aktiválnunk kell a bal szélső kis kapcsolóval, és utána állíthatjuk a mély és magas frekvenciákat (elég gyér, én ritkán használom, max, ha még kihallom hogy kellene valamelyikből egy kevés) Felete pedig a 4 AUX-ra kötött SEND EFFECT potmétereit látjuk. Az adott SEND EFFECT potiját feljebb tekerve a csatorna felveszi a effekt tulajdonságait. Ha például egy zengetőt (REVERB) raktunk az 1. SEND helyre akkor az 1. SEND mixpotiját szabályozva hallani fogjuk hogy egyre jobban zeng majd a csatornánk. Send effekteket érdemes használni akkor ha ugyanazon effektet sok helyen akarod felhasználni, így nem kell minden egyes hangszered mögé kötni egy zengetőt, vagy egy visszhangot.

LINE MIXER 6:2
A LINE MIXER egy 6 csatornás sztereo mixer, a nagy mixer butított verziója. Arra találták ki hogy COMBINATOR-ban könnyű legyen szerelni a hangszereket, és ne foglaljon helyet egy 14 sávos keverő. (persze ez nem jelenti azt hogy nem tehetünk COMBINATORBA nagy mixert, csak minek, ha 6 csatorna elég nekünk és alig foglal helyet.
Előzetesnek és bevezetésnek ennyit, a következő részben a Dobsequencer-ekkel ismerkedünk meg, és terveim szerint külön részt szánok a szoftverszintiknek, a samplereknek, effektek, és külön részt érdemel az editor mód és a mátrix, majd extraként néhány kötési jótanács is megérdemel talán egy chaptert.
szeki ● SilentVertigo Team
A cikksorozat további részei:
REASON 3.0 - 1. rész - A RACK (alapok, és a MIXER)
REASON 3.0 - 2. rész - Dobszekvenszerek (ReDrum és Dr.Rex)
REASON 3.0 - 3. rész - Analóg Szintik (Subtractor és Malström)
REASON 3.0 - 4. rész - SAMPLEREK (NN-19 és NN-XT)
REASON 3.0 - 5. rész - Effektek (Alap, Advanced és M Class)
REASON 3.0 - 6. rész - Kötési módok
REASON 3.0 - 7. rész - Editor
REASON 3.0 - 8. rész - Egy zene készítése

Értékelés: 8.66

Új hozzászólás
VT          2006.04.20 04:48
Jó lesz, hajrá!
szeki          2006.04.19 13:43
már elkészült a folytatás Moderálásra vár
Örülök hogy tetszik. Úgy 5-6 részből kivesézem nektek a REASONt teljesen.
gymisi          2006.04.19 13:34
Grat a cikkhez, hétvégén tuti biztos, hogy újra megnézem ezt a progit, mert egyszer megpróbáltam, aztán lövésem nem volt, hogy mit hogy , várom a folytatást
kicsy          2006.04.19 13:20
Kiegészítettem.
szeki          2006.04.19 12:02
// KIEGÉSZÍTÉS

kifelejtettem a mixer satornái felett M és S kis kapcsoló a Mute és a Solo gombok, értelemszerűen csak az adott csatornát némítják, a másik esetben mindent némítanak, csak az adott csati szól.