játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5462
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2192
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
REASON 3.0 - 2. rész - Dobszekvenszerek (ReDrum és Dr.Rex) 2006.04.19 13:30


2. rész: DOBSZEKVENCIÁK (ReDrum és Dr.Rex)

Most belecsapunk a lecsóba, és megismerkedünk azzal a két RACK-be szerelhető hangszerrel amelyek alkalmasak Dobszekvenciák létrehozására. Az egyik a ReDrum névre keresztelt dobszekvenszer, a másik pedig a Dr.Rex névre hallgató loopeditor és player.

ReDrum

Jobb klikk a RACK-ben bárhol, és ReDrum. Ilyenkor, ha már létrehoztunk egy mixert akkor a Reason automatikusan ráköti a hangszerünket a legközelebbi csatornára. Ez minden hangszernél automatikusan, intelligensen megtörténik, persze lesz jópár eset, mikor bizony bontanunk kell a kötéseket, mert saját kötést akarunk alkalmazni. A ReDrum - mint a neve is mutatja - elsődlegesen dobszekvenszer, azaz direkt dobra specializálták.

Íme a hátsó panel. Jó sok hűtőrács és ventillátor kellett bele, hogy a fennálló szabad helyet kitöltsék, ugyanis itt nincs olyan sok beállítási lehetőség (relative) 10 csatornán 10 hangszer szólal meg maximálisan. Ha nem elég (jó sok alkalommal, én nem ritkán 3-4 ReDrumot is használok) akkor nyugodtan betölthetünk egy másikat alá, ami a mixerünk következő csatornájára fog csatlakozni. A Gate Out csatlakozókra analóg hangszereket csatlakoztathatuk, és egész kis analóg drumkitet állíthatunk össze.(a kötést lásd lejjebb) A Gate In csatlakozóra például MATRIX sequencert köthetünk ami átveszi az Editorgombok szerepét. A Pitch csati pedig a hangszínt változtatja, WAV-ok esetében az egyetlen hátrány hogy a Pitch változtatásával a hang hossza is változik.

Íme 2 csatorna a 10-ből. Most mindkettőre betöltöttem 1-1 hangot, ezt felül láthatjuk piros betűkkel kiirva (néha sajnos idegesítően rövid a kis sáv). Felette 3 kis gombot találunk, egy Mute, egy Solo és egy Play gombot, ezek egymás után véve: a Muta csak az adott csatornát némítja, a Solo minden mást a ReDrumon belül, csak az adott csati marad nyitva, és a Play lenyomásával egyszeri lejátszásra kerül a hang, inkább csak teszt funkciója van. Alatta a kis könyvtár a Browser nyitása, a nyilak pedig a kiválasztott hangszer után - hogy ne kelljen állandóan megnyitni a browsert - az adott könyvtárban lépked a hangok között. S1 és S2 a SEND EFFECTek amiket a mixerre felkötöttünk (ha kötöttünk). L-PAN-R panorámabeállításra használatos, ami igen fontos egy dobloop esetében. Egy jól beállított panorámájú dob sokkal nagyobbat szól mint az egysíkú "minden középen szól" dobtéma. LEVEL potival hangerőt állíthatunk, a VEL pedig velocity azaz ütéserősség közötti különbség nagyságát lehet állítani vele. LENGTH az esetleg túl hosszú hang vágására szolgál, mégpedig két formában. Ezt a két formát a mellette levő kapcsolóval lehet állítani: azonnali vágás vagy release vágás - azaz van egy kevés kifutási ideje a hangnak, folyamatosan halkul (ez emberbarátibb, bár eszement törteknél igen jól hangzik az azonnali vágás). PITCH mint mondtam már hangszint változtatásra szolgál. A TONE és mellette a VELOCITY egy szűrő, mellyel pukkanó dobok pukkanását szűrhetjük, illetve más hangokat manipulálhatunk. A SELECT gomb pedig arra való, hogy a kijelölt hangszert használjuk a dob megírásánál. Ha az 1. hangszer van kijelölve akkor az 1-es hanszert pötyöghetjük végig az editor vízszintes gombjain, majd váltunk és jöhet a következő hangszer...
A KIT-ek (összeállított dobcsomagok) behívására ez a kis panel szolgál, illetve a beállított ReDrum-unkat menthetjük, ha később más zenében ugyanezeket a hangszereket szeretnénk használni.
A pattern szekció. Itt a dobszekvenciák variációit tárolhatjuk anélkül hogy az előzőt törölnünk kelljen. Így A-B-C-D * 8 azaz 4*8 = 32 variációt tárolhatunk egyetlen ReDrumban. Mitagadás mondjuk én jobban szeretem a MIDI editorban szerkeszteni a dobot, de lehetnek emberek akiknek ez segítséget nyújt. A midi editorban egyébként tudunk majd olyan információkat küldeni a ReDrumnak hogy ugráljon a beállított patternek között, de ezt majd a legutolsó fejezetben. Egyet tartsatok észben, amikor Reasont használtok: MINDEN MANIPULÁLHATÓ MINDENHONNAN, ÉS HA MÁR MINDEN KÖTÉST ISMERSZ AKKOR IS TUDNAK ÚJAT MUTATNI :D
Az editor. Itt tudjuk igazából megszólaltatni a beállított hangjainkat. Alapból egy tizenhatodot látunk négy negyedre osztva. A STEPS-el akár 64-ig is felállíthatjuk, azaz kaphatunk négy tizenhatodot. Ezek között az EDIT STEPS kapcsolókkal lépkedhetünk. A RESOLUTION kapcsolóval felezhetjük illetve törhetjük a tempót. Az 1/16-os beállításnál minden 4. kockára rakott hang adja a tényleges beállított BPM számunkat. A FLAM tekerő működésbe lépéséhez előbb be kell kapcsolnunk a mellette levő gombbal, majd ha lerakunk egy hangot valamelyik gombra akkor a gomb feletti kis led jelzi hogy arra a hangra be van kapcsolva a FLAM. És hogy mit csinál? Többszörös lejátszást, tehát érdekes RRRR hangzásokat is lehet vele készíteni. Az ismétlések közötti időt a potival állíthatjuk.
A ReDrum MINT ANALOG DOBSZEKVENSZER
A ReDrumot használhatjuk analóg szintikkel egybekötve, azaz a csatornáira köthetünk bármit amit csak szeretnénk. Nagyon jó elektronikus hangzások csalhatóak ki egy ReDrumhoz csatlakoztatott Subtractor-okkal illetve Malströmökkel.

Itt látható egy analóg kötés. A mixerhez csatlakozik a ReDrumom, amin az 1-es csatornát kivéve mindenhol WAV hangok szólnak, ám az 1-es csatornán látszik, hogy a Subtractor Gate-jét felkötöttem a ReDrum Gate Out csatijára, majd a Subtractor Audio kimenetét egy másik Mixercsatornára kötöttem. Ezzel kész is a kötés, ha a ReDrumon ilyenkor az 1-es hangszert pötyögjük a Pattern Editorban akkor a Subtractoron beállított hang fog szólni. Fontos hogy minden analóg, illetve más hangszer bekötésénél az adott hangszer audio kimenetét felkössük a mixerre (bár ezt a Reason elvégzi helyettünk). Íme itt láthattok egy analog drumKitet, ami 3 Subtractorból és 1 Malströmből áll (a helyhiány miatt össze vannak zárva a hangszerek, de az elmélet ugyanaz) MEGJEGYZÉS: A hangszert összezárni a bal felső sarkában található pici nyíllal lehet.
Látható hogy a ReDrum-om be sincs kötve a Mixerre, ugyanis most nem szól más hang, csak az analóg hangok.
Dr.Rex
A Dr.Rex ismertetését kicsit rövidebbre fogom, mert igen egyszerű a kezelése. Nagyvonalakban Bal oldalt itt már felfedezhető 2 modulációs kerék, ami minden analóg szintinél és sampler-nél jelen lesz. A középső rész teljes mértékben mutatni fogja a hangmintánkat, és a hangminta felosztását, de meg is mutatom ha ráhívok egy loopot:
Tehát középen látszik a hangminta és a kulcsfontosságú felosztás, felül még ki van jelezve, hogy az adott loop optimálisan hány BPM-nél szakadásmentes. Jobb oldalt egy Filtert kapunk, amivel a hangszer Frekvenciáját és Rezonanciáját tudjuk szabályozni, illetve Egy LFO-t amivel az Oscillátor, a Filter illetve a Panoráma váltakoztatható 6 féleképpen ahogy azt oldalt a Waveform-on látjuk. Mellette még van egy Envelope beállító, a LEVEL a hangszer globális hangereje, A mellette levő potik a Bevezetés, Kitartás és Lecsengés állítására való. A loopunkat a középen felül található PREVIEW gombal elindíthatjuk zenétől függetlenül is. A TO TRACK gomb pedig a midi editorunkba fogja behelyezni a midiinformációkat. Fontos tudni, hogy amíg nem nyomunk rá a TO TRACK gombra, azaz nincsenek a midi szerkesztőben a Rex információi, addig nem fog megszólalni, csak a PREVIEW gombbal.
A Rex hátulja, és a külső eszközökkel manipulálható dolgok. Jószerivel minden ami az előlapon megtalálható.

A Rexről ennyit, aki igényli hogy többet tudjon meg róla, vagy elakad akkor keressen meg. Annyira egyszerűen és egyértelműen kezelhető hangszer hogy nem igényel nagy monológokat. Ugyanakkor én nem is szoktam sokszor használni, csak akkor, ha saját loopokat hívok be rá.

Saját loopokat a ReCycle nevű programmal készíthetünk amit ugyancsak a Propellerheads forgalmaz. Ha erre is kíváncsiak vagytok, íme itt egy link:

http://www.propellerheads.se/

szeki ● SilentVertigo Team
A cikksorozat további részei:
REASON 3.0 - 1. rész - A RACK (alapok, és a MIXER)
REASON 3.0 - 2. rész - Dobszekvenszerek (ReDrum és Dr.Rex)
REASON 3.0 - 3. rész - Analóg Szintik (Subtractor és Malström)
REASON 3.0 - 4. rész - SAMPLEREK (NN-19 és NN-XT)
REASON 3.0 - 5. rész - Effektek (Alap, Advanced és M Class)
REASON 3.0 - 6. rész - Kötési módok
REASON 3.0 - 7. rész - Editor
REASON 3.0 - 8. rész - Egy zene készítése

Értékelés: 0

Új hozzászólás
Nincs megjegyzés