játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5467
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2192
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
REASON 3.0 - 3. rész - Analóg Szintik (Subtractor és Malström) 2006.04.20 06:45


3. rész: ANALÓG SZINTIK (Subtractor és Malström)

Azthiszem elmondhatjuk, hogy a Reason eléggé gyér az analóg szintik számában. Ám ez ne tévesszen meg senkit. A mennyiség itt nem számottevő, a minőség viszont kárpótol minket. A Subtractor és a Malström közel olyan hangzásokra képes, mint hasonló, vas fajtársaik. Azthiszem ennek ellenére elmondhatatom negatívumként, hogy mégiscsak kevés, és néhány VST pug-in keményen lealázza ezeket a hangszereket. Mindenesetre teljes értékű hangot, és zenét lehet ezekkel is létrehozni. Nem fogunk csalódni bennük. (míg ki nem próbálunk egy PRO-53 -at, FM7-et, vagy egy ABSYNTH 3 -at) :D

Subtractor (polyphonic sythesizer)

Azt tudnunk kell hogy Midi információk nélkül a hangszerünk nem fog megszólalni. Tesztnek jó, ha egy MATRIX-ot rákötünk, amit a Reason automatikusan elvégez. (a MATRIX-ról később többet is írok majd) Ilyenkor a Matrix elindításával már megszólal a hangunk. Íme egy általános Subtrastor + Matrix kötés:
A Subtractor alapból 1 oszcillátort használ, ami mellé bekapcsolhatunk egy másodikat, de csak ez a kettő szólhat.(ha többet szeretnénk megszólaltatni 1 billentyű leütésével, akkor Combinatorban össze tudunk rakni bármennyit) Az első potink mindkét sorban a Phase (fáziseltolás) igen hasznos potméter.
Aztán következik a hangforma (Waveform). 32 fajta hangformából választhatunk a fűrészfogtól, a színuszon keresztül az egészen absztrakt formákig. 5 től felfelé már nem rajzolják, hanem számmal helyettesítik a hullámrajzot. Ezután van lehetőségünk az oktávot egészen pontosan beállítani. A rá következő 2 potméternek (FM Amount és Mix) csak mindkét oszcillátor működésekor van jelentősége. A Mix poti szabályozásával állíthatjuk, hogy melyik oszcillátorunk legyen a dominánsabb, melyik szóljon hangosabban mint a másik.
A modulációs kerekek. A Bend elnevezésű kerék valójában egy Pitch Bend, azaz Hangszin szabályzó, mellyel folyamatos süllyedést illetve növekedést érhetünk el. ARange a Pitch Bend kerék maximális értékeit szabályozza. Minél nagyobb az értéke, annál magasabb, illetve mélyebb lesz a hang a végletekben és persze ezzel együtt érzékenyebbé is válik a kerék. A Mod Wheel-nek pedig csak akkor van szerepe, ha a mellette helyet kapó 5 poti közül beállítjuk, hogy mit szeretnénk egyetlen kerékkel működtetni. Tehát egy kerékkel akár a szintink 5 tulajdonságát is állíthatjuk, mégpedig olyan mértékben ahogy azt megkívánjuk (nagyon hasznos, és sokat használom)
A noise panel szerintem egyértelmű mindenkinek hogy zajt generál, ezzel megszínesítve a hangunkat, vagy akár magában is csak zajként igen hasznos lehet számunkra. Ami kicsit zavaró, a kevés beállítási lehetőség, de mire valók az effektek akkor? :D
LFO 1 és LFO 2. A hangunkat úgymond "lüktetővé" tehetjük, vagy beavatkozás nélkül emelhetünk ill süllyeszthetünk bizonyos tulajdonságain. A Rate potméterrel az ismétlések gyorsaságát állíthatjuk szabadon, illetve a Sync bekapcsolásával a tempónkhoz igazítva. Az Amount pedig a "lüktetés" (emelés, süllyesztés) nagyságát állítja. A Waveform-al azt határozzuk meg hogy az emelés/süllyeszés milyen hanghullám mentén menjen végbe, a Dest pedig hogy milyen tulajdonságát változtassa a hangnak.
A Mod Envelope egy hasonlóan működő módosító, de itt mi adhatjuk meg a potméterekkel a módosítás felfutását, kitartását, lecsengését. Az Amt (Mod Envelope Gain) pedig ugyancsak a módosítás nagyságát szabályozza. Egészen finoman beállítható például egy frekvencia növelés. Az ilyen apróságok sokat számítanak egy hangban.
A filterekkel a hang Frekvenciáját, és Rezonanciáját állíthatjuk. Igazából ez lesz az egyik fő módosítónk. A Filter 2 arra való, hogy a Filter 1-en beállított értékünket ne léphessük túl. Tehát a Filter 1-en beállított Frekvvencia és Rezonancia érték a Filter 2 maximális értékei lesznek. Persze ehhez be kell kapcsolnunk a Filter 2 és a Link kapcsolókat. A Level poti a globális hangerejét szabályozza az egész hangszernek.

A Filter Envelope úgy működik mint a Mod Envelope, csak a Filterünket álítja. (bekezdés, kitartás, lefutás, lecsengés) Az Amp Envelope pedig a hangerő változásáért felelős. Ennek igazából csak hosszabban kitartott hangoknál lesz jelentősége, ott lesz látványos változás.

A Velocity az ütéserősségre változó dolgokat állítja be. Így igen élethű hatást kelthetünk például, ha feltekerjük a Freq potiját akkor látni fogjuk, hogy minél erősebben ütjük le a hangot, annál nagyobb a frekvenciaértéke. Ez jó szórakozás egy kalapácsmechanikás midibillentyűzeten (nekem olyan van, FATAR típus és már potom pénzért beszerezhető. Ajánlom mindenkinek.)
A hátlapon, mint már megszokhattunk, minden állítható külső rákapcsolt egységgel.
És végül egy kis FUN! A Subtractor az egyetlen hangszer amit szó szerint ki lehet csavarozni a RACK-ből (ezt csak a benfenntesek ismerik, mint legrégebbi hangszer) Ám sajnálatos módon nem omlik össze tőle a RACK-ünk, nem esik ki belőle hiába csavarjuk ki mind a 4 tartócsavart :D:D (azért ez jelzi hogy a Propellerheads-nél sem teljesen tiszta mindenki)
Malström (graintable synthesizer)
A Malström enyhén komolyabb hangzásra képes mint a Subtractor. Itt is 2 oszcillátorunk van, ám itt mindezek felett kapunk 2 külön modulációs panelt, és 2 filter panelt, valamint egy Shaper-nek elnevezett torzítót.
A modulációs kerekek hasonlóképpen működnek mint a Subtractornál, úgyhogy ezt nem részletezem. A Mod Wheel elválasztott kis területen 4 módosítót küldhetünk egyszerre a Modulációs kerékre, és a Malströmnél jellemző módon sok helyen felfedezhető lesz a mellette található A-B választó kapcsoló. Ez arra való, hogy beállítsunk melyik Oszcillátort szeretnénk modulálni. Ha középen hagyjunk akkor mixben mindkettőt modulálja. A Velocity kis terület pedig ugyancsak hasonlóan a Subtractorhoz az ütéserősség változására van kihegyezve. Ezeket felcsavarva, az adott hang más ütéserősség mellett máshogy fog viselkedni. (úgy ahogy beállítottuk :D) A Portamento tekerő hangszintek közötti nyújtásra való (megtalálható a Subtractoron is)
A 2 oszcillátorunk. A Subtractortól eltérően itt sokkal több hangformából választhathatunk, és sokkal kifinomultabb hangzásokat tudunk majd előállítani. Itt is megtalálhatóak a oktáv és azok finombeállítói, egy Index nevű poti, amivel úgymond "kisimíthatjuk" a hangot, és mindkét oszcillátornál külön van felfutás, kitartás, lefutás, és lecsengés potméterek, valamit külön mindkettőhöz hangerő poti is. Jobbra legszélen 3 kis kapcsolóval beköthetjük az oszcillátorunkat a Shaperre, illetve a Filterekre.
A Shaper egy egészen egyszerű torzító, melyet a Shaper sávon (bal felül) tudunk bekapcsolni, de ez még nem elég, ehhez még csatlakoztatnunk kell az előbb említett módon az oszcillátorainkat a shaperhez. 5 féle módból és egy erősségszabályozó potméterből tekerhetjük ki a kívánt torzítást.
A Filter hasonlóan működik mint a Subtractornál, ígyhát nem szentelek neki sok időt. Ha elkezdjük tekerni a potmétereket egyből rájövünk hogy miről van szó. Egyébként Ugyanúgy Rezonancia és Frekvencia tekerőket kapunk.
Ugyancsak az a szerepe mint a Subtractornál leírtakban.
A moduláció is hasonló, de kifinamultabb, és sokal több modulációs formát kapunk. Ezen kívül mindkét oszcillátort akár külön is modulálhatunk. A hullámforma egyértelműen mutatja a modformát. ( a színuszhullámtól a lépcsőzetes formán keresztül a relative randomig minden megtalálható benne).
A jobb alsó sarokban találjuk a globális hangerőt szabályozó Volume potmétert és felette egy érdekes Spread néven használatos sztereoszabályozó poti, ami a 2 oszcillátort szétküldi kétfelé. Ha túlságosan feltekerjük eléggé "könnyfakasztó" hangot kapunk :D

A Malström hátlapján is megtalálhatunk mindent amire szükségünk lehet, de itt megjegyzem, hogy a Malström majd használható lesz külön modulátorként is más hangszerekre csatlakoztatva. A Modulation Input panelnél is megtaláljuk a fontosabb bemeneteket, és itt is észrevehető a Malström sajátossága az A-MIX-B kapcsoló.

A k övetkező részben a Samplereknek szentelünk egy kisebb írást.

szeki ● SilentVertigo Team
A cikksorozat további részei:
REASON 3.0 - 1. rész - A RACK (alapok, és a MIXER)
REASON 3.0 - 2. rész - Dobszekvenszerek (ReDrum és Dr.Rex)
REASON 3.0 - 3. rész - Analóg Szintik (Subtractor és Malström)
REASON 3.0 - 4. rész - SAMPLEREK (NN-19 és NN-XT)
REASON 3.0 - 5. rész - Effektek (Alap, Advanced és M Class)
REASON 3.0 - 6. rész - Kötési módok
REASON 3.0 - 7. rész - Editor
REASON 3.0 - 8. rész - Egy zene készítése

Értékelés: 9.00

Új hozzászólás
Nincs megjegyzés