játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5462
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2192
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
REASON 3.0 - 4. rész - SAMPLEREK (NN-19 és NN-XT) 2006.05.04 12:54


4. rész: SAMPLEREK (NN-19 és NN-TX)

A Reason samplerein viszonylag hamar átfutok, mert már a Mod Wheel, Velocity, Filter, Amp, és LFO funkcióiról már az előrő részben beszéltem. A lényeg itt is ugyanaz. A Samplerek főleg kimentett, vagy már előre elkészített hangmintákból dolgoznak, de ez nem jelenti azt, hogy a hangmagasság növelésével / csökkentésével változik a hang hossza. Ettől csak akkor kell tartanunk ha az adott mintából csak 1 hangszinen van mentett mintánk. Ha több hangszinen is van mintánk akkor használható minkét Sampler nagyon jó élő hangzás elővarázsolására, ugyanis az előre mentett hangmintákat (akár minden billentyűhöz) mind betölthetjük egyetlen Samplerbe.

NN-19 (digital sampler)

Az NN-19 egy alap Sampler, a Reason 1.0 óta létezik, és azóta csak nagyon csekély változáson esett át. Ettől függetlenül sokszor egyszerűbb ezt használnunk. (az XT valamivel jobban megeszi a gépünket). A bal oldalon látható panelon hívhatunk be előre mentett KITeket. (nem WAV hangokat) A KITek tartalmazzák az adott hangszer teljes beállításait, azt is hogy melyik hang (ez már lehet WAV) melyik billentyűn szólaljon meg.

Íme az a panel amivel betölthetjük egyenként a hangokat a Samplerbe.

ikonnal a browserből behívhatunk hangot. Alapvetően a hangunk a C3 billentyűre fog kerülni. Ha ezt szeretnénk megváltoztatni, akkor a ROOTKEY potméterrel arra a billentyűre állítjuk a bázishangot amelyikre akarjuk. Azért használom a BÁZIS szót, mert ez nem azt jelenti, hogy a C3-ra beállított hang nem fog szólni C2 is például, csak meglehetősen torzul a hang és hosszabb is lesz. Ezért jó, ha több mintánk van mentve.

Új minta behívásához a SAMPLE jelzésű potit csavarjuk tljesen balra, míg a fájlnév helyén ezt nem látjuk: . Ilyenkor töltsük rá a következő mintánkat és a ROOTKEY potival állítsuk a kívánt billentyűre, majd így tovább, akár minden hangszinre. Ha olyan billentyűt nyomunk le, melyen nincs aktuálisan hangszer abban az esetben az NN-19 a hozzá legközelebb eső hangot szólaltatja meg. Ehez azonban ha feltöltöttük hangokkal, kattintsunk a kék oktávokra jobb gombal és válasszuk az AUTOMAP SAMPLES menüpontot, amivel a hangszerünk felosztja az optimális zónákat.

Íme egy olyan panel ami igen hasznos lesz, ha a hangszert egyszerre szeretnénk finomhangolni. A SAMPLE START is hasznos, ugyanis nem kell szerkesztenünk a hangot, ha éppen az elejéből bizonyos mennyiség nem kell. Egyszerűen ezzel szabályozva a hang elejét könnyedén levághatjuk. A PITCH (oct, semi és fine) mind a hangmagasság durva, és finombeállítására szolgál.
Az NN-19 hátulja nem igényel bemutatást az első részek után. A CV és a GATE a MATRIX controller számára lesz fontos, az öszes többi általános szabályozhatóság (bővebben majd a kötések rész alatt foglalkozom ezzel)
NN-XT
Az NN-XT ránézésre igencsak egyszerűnek tűnhet a laikusok számára, ám ha azt mondom hogy ez és a MALSTRÖM volt a legnagyobb újítás a 2.5-ös Reasonban akkor már valamit sejthet az ember. Nos igen. Ez csak a Global Controll panel, mint ahogy az felül jelezve is van. Ám nyissuk csak le a Remote Editort. Egyből kinyílik a szánk.
Csukjuk be nyugodtan a szánkat, nem akkora ördöngősség aki kis gyakorlatot is szerez a samplerek terén. Azonkívül rengeteg NN-XT-s hangot kapunk az Orkester Bankkal, amin nyugodtan tesztelhetjük a Sampler tudását. A LOAD SAMPLE mellett található kis könyvtár ikonnan ugyanúgy mint NN-19-nél behívhatjuk hanghullámunkat. Először is kattintsunk jobb gombal a kék képernyőre és az ADD ZONES menüponttal adjunk hozzá egy zónát. Ezt minden behívott hang elején eszközöljük, mert nehogy ráhívjuk a már beállított hangunkra egy másik hangot. Ha erre ráhívunk egy mintát az így néz ki.

A kijelölt hang zónáját így beállíthatjuk könnyedén. Több hang behívása, és a zónák beállítása esetén már így fog kinézni a hangszerünk:
Az alatta levő potikkal szabályozhatunk egyenként minden fontos tulajdonságot.:

ROOT, a bázishang, START-END, a hang kezdetét és végét állítja, LOOP START-LOOP END, a loopmarkerek beállítására szolgál. PLAYMODE (FW, aza forward egyszeri lejátszás, FW-LOOP loopolás, folyamatos lejátszás, FW-BW, odavissza játszás, BW, visszafelé játszás ) A FADE IN és FADE OUT potik a bevezetés és a lecsengést állítják, az OUT poti pedig a kimeneti csatornát, hogy az adott hagszer melyik sztereo csatornán szólaljon meg. Ha a hangszert megfordítjuk, láthatjuk hogy 18 csatlakozó, azaz 9 szereó kimenet található. ennek megfelelően, ha egy hangot a 3-4 -es csatikra állítunk akkor azt a két csatornát is fel kell kötnünk a mixerre. Ez nagyon hasznos ha néhány hangot szeretnénk esetleg megzengetni, vízhangosítani, filterezni, stb, de nem az egészet.

Az NN-XT (számomra) sokkal egyszerűbb használhatóságú, mint az NN-19, ugyanis itt mindent átlátni. Remélem a kedves olvasó nem haragszik meg rám, ha nem térek ki újra és újra ugyanazokra a fejezetekre, ugyanis itt is megtalálható mindaz ami az előző hangszereken, és funkciójuk ugyanaz. Csak az újdonságokat szándékozom bemutatni, mert olyan Reason felhasználó nem lesz akit csak egy Sampler érdekelne például :D

Ezzel be is fejeztük a Samplereket, ám lehetne még róluk sokat beszélni, de a későbbiek során mindenre fény fog derülni. Az alapokat már tudjuk :D Jó szórakozást.
A következő részben az effektekről ejtek néhány szót...
szeki ● SilentVertigo Team
A cikksorozat további részei:
REASON 3.0 - 1. rész - A RACK (alapok, és a MIXER)
REASON 3.0 - 2. rész - Dobszekvenszerek (ReDrum és Dr.Rex)
REASON 3.0 - 3. rész - Analóg Szintik (Subtractor és Malström)
REASON 3.0 - 4. rész - SAMPLEREK (NN-19 és NN-XT)
REASON 3.0 - 5. rész - Effektek (Alap, Advanced és M Class)
REASON 3.0 - 6. rész - Kötési módok
REASON 3.0 - 7. rész - Editor
REASON 3.0 - 8. rész - Egy zene készítése

Értékelés: 0

Új hozzászólás
szeki          2006.05.05 13:43
köszi szépen, már készítem az effektek részt is
FZoli          2006.05.05 11:57
Huhh itt van még egy ígéretes rész, és én még az előzőeket sem olvastam el....
De ígérem bepótolom...!!!

Addig is így tovább és gratula a sorozat eddigi részeihez!

FZoli.