játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5457
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2521

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2190
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1625
syam:    1491
REASON 3.0 - 5. rész - Effektek (Alap, Advanced és M Class) 2006.05.05 14:34


5. rész: EFFEKTEK

Az effektek terén nem spóroltak a Reason 3.0-ban. Az 1.0 -ás verziónál még szájhuzogatva nézegettem a kevéske felhozatalt, amit egyéb (Waves pugin-ekkel Cubase-n keresztül helyettesítettem. Ám a 3.0-ás verzió (sőt már a 2.5-ös is) komoly felüdülést nyújtott effektek terén. Kaptunk egy sokkal komolyabb zengetőt, egy torzítót, és persze ami nagyon hiányzott egy Vocodert is. Ezen kívül a Spider elágazások is nagyon hasznosak. A 3.0 újdonsága úgy igazából az M Class effektek, valami meglepően jól szólnak. Öröm, hogy a mastering beállításokat egyszerűen rátolhatjuk a mixerünk elé, és nem kell utólag masterelni (bár ritkán jó azonnal a dolog), de önmagukban is mind mind egy csillag a Reason égboltján. Megdöbbentően korrekt effektek. De azt hiszem kezdjük a bemutatást az alapokkal, és úgy haladjunk mint a Reason a fejlődése során.

RV-7 (digital reverb)

Az RV-7 egy alap zengető. A bal oldali kapcsolóval ON állásban zeng a hang, BYPASS állásban átkötődik, azaz szól a hang, csak zengés nélkül. Tehát nem kell kitörölnünk ha nem szeretnénk zengetni valahol a hangot, csak át kell dobni Bypass módba. OFF módban pedig teljesen lekapcsolja a kimenetet. Ez minden effekten jelen lesz, szóval ezt nem írom le mindenhol. A bal oldali kijelző (most HALL-ra van állítva) a zengetés módját állítja, HALL, LARGE HALL, ROOM, stb... A SIZE poti a nevéből adódóan a zengést adó terem nagyságát változtatja. A DECAY a zengés hosszát állítja, a DAMP egyfajta folytás, és a DRY/WET a mix potméter, maximális pozícióban nem is hallani a leütött hangot, csak a zengését. Tehát a Hang / Zengés mix-ét állítja. (ezek a potik is nagyrészt mergtalálhatóak máshol is. Ezekre sem térek ki más helyen)
DDL-1 (digital delay line)

Íme egy nagyon egyszerű visszhang. A kijelző (most 3) most STEP módban szinkronizálva van a zenénkhez és 3/4-enként szólal meg a hangunk. Ha 4-re állítjuk, akkor minden ütésnél elhangzik egy egyre halkuló hang. Ha a UNIT kapcsolóval MS (millisecond) módba állítjuk, akár szinkrontól függetlenül is állíthatjuk a visszhangot. STEP LENGTH a lépésnagyságot állítja, 1/16-od a mi ütemünk, 1/8T-ad pedig speciális tört szinronizáció. FEEDBACK a visszhang hossza, illetve az ismétlések száma. PAN azaz panoráma a visszhangot tolja el bal illetve jobb hangszórókra.
D-11 (foldback distortion)
Ez egy ultraegyszerű torzító. Nem igényel nagy bemutatást. Az AMOUNT a torzítás mértékét, a FOLDBACK pedig a túlvezérlés formáját állítja. Ez ilyen egyszerű.
ECF-42 (env. contr. filter)
Az EFC-42 megintcsak alap effekt, mégpedig egy szűrő. (nagyon sokat használom) FREQ a hang és a szűrés frekvenciáját állítja, a RES a rezonanciáját. Az ENV. AMOUNT az envelope görbét állítja, amit oldalt láthatunk A, D, S, R, azaz Bevezetés, Kitartás, Levezetés, Lecsengés. A MODE pedig a szűrés sávját állítja, azaz magas, és 2 fajta mélyszűrés.
CF-101 (chorus / flanger)
Chorus / Flanger. Nem hiszem hogy sok embernek kéne bemutatni a csőhangzású fel-le ingázó effektet. Aki szereti az EuroDance stílusú zenéket, az jópárszor hallhatta ennek az effektnek a hangzását. Előszeretettel használják elekrtonikus hangok "vastagítására" is. A DELAY az effekt késleltetésére szolgálna, bár én kissé furának találtam ezt a potmétert. Valahogy számomra nem úgy működik, ahogy azt elvárnám. A FEEDBACK hasonló funkciójú mint a visszhangnál. Az LFO a hang lüktetésére szolgál, a RATE a lüktetés nagysága, a MOD AMOUNT pedig a lüktetési határok beállítására szolgál. A SYNC bekapcsolásával a lüktetés automatikusan alkalmazkodik a tempónkhoz.
PH-90 (phaser)

A Phasert sem kell bemuttatni picit jártasabb embereknek, ez az igazi úgymond "csőhangzás", bár én már "fázishagzásnak" szoktam hívni. Én előszeretettel használom, ugyanis eléggé meglöki a hangunkat. Az első 3 poti a fázisbeállítások, az LFO megintcsak a lüktetés beállítására való. Ha valaki nem szeretné hogy lüktessen a hangja az egyszerűen 0-ra tekeri a RATE és F. MOD potikat. Az első három potira azért nem térek ki részletesebben, mert tömény elmélet lenne, és egyszerűbb, ha a felhasználó beöt egy phasert a hangszerére és kitapasztalja a hangzás rejtelmeit.
UN-16 (unison)
A Unison a Reason 2.0 vagy a 2.5 (már nem emlékszem pontosan) egyik legmeghökkentőbb effektje volt számomra. Eszembe sem jutott volna, hogy ennyire "csirkén" szólnak az analóg szintik (sőt néhány másik hang is) a Unison nélkül. Ebből már kiderült, hogy ezt az egyszerű effektet a hang "megvastagítására" találták ki. Hasonló hangzást előtte is elő lehetett csalogatni egy finom feállítású Flangerből, ám itt szinte semmi fejfájással nagyot dobhatunk hangszerünk hangzásán.
COMP-01 (compressor)

A Compressor egy dinamika effekt. Hangjaink dinamikáját állíthatjuk be vele, és rá fogunk jönni óriási fontosságára. Például egy dobtéma dinamika nélkül sokkal sivárabb hangzást produkál. Elméleti alapon úgy működik, hogy a hangos hangokat összenyomja és az egész témát szinte egy szintre hozza, ezzel kitölti a teljes hullámsávot. Látni fogjuk a GAIN kijelzőn, hogy a magas túlzottan hangos hangokat lefojtja, míg a halk részeknél erősít. A RATIO a tömörítési rátát állítja, a THRESHOLD a kompresszálás küszöbértéke, az ATTACK a felvezetés itt nagyon vigyáznunk kell, mert ha túl nagyra állítjuk akkor eltűnhet a dobunk eleje pl, vagy nagyon letompulnak az ütések.

PEQ-2 (parametric eq)
A PEQ-2 egy kétsávos egyszerű equalizer. Iszonyúan egyszerű használni. Az A és B 3 potméterei: FREQ, ez állítja az állítandó frekvenciát, a GAIN az erősítés / tompítás mértékét (dB-ben) és a Q pedig a szélességet változtatja.
RV7000
Az RV7000 nem csupán egy zengető, hanem emellett Delay-ként EQ-ként és GATE-ként is használható. A Remote Programmer kis nyilával kinyithatjuk az effektet, mint az NN-XT esetében. Íme:

Bal oldalt az Edit Mode kapcsolóval állíthatjuk a módokat Reverb, EQ és Gate -re. Ezen felül 2 oldalt 4-4 azaz 8 potmétert kapunk a bal felső (Algorythm) a Reverb módokat állíthatjuk. Látni fogjuk hogy melyik algoritmusnál melyik potméterek állíthatók. A Tempo Sync bekapcsolásával (alapból mindig Off) sinkronizálhatjuk a tempónkhoz. A számos lehetőség között megtalálunk olyan algoritmusokat mint a: Hall, Multitap, Echo, Reverb és még sok mást is.

SCREAM 4 (distortion)
A Scream egy sokkal fejlettebb torzító, mint az alap. Ezzel aztán szétpusztíthatjuk a hangunkat a végsőkig. A Damage Controll a "pusztítás" nagyságát, azaz a torzítás erejét szabályozza. Mellette egy szakaszos potméterrel 10 féle torzítási módot állíthatunk. Emellet a kék sávban a Cut kapcsoló beállításával egyfajta szűrőnek is használhatjuk, itt közép maga és mély sávokat állíthatunk. A Body egy érdekes "dolog" igazából nem tudnám megmondani, valahogy kiteljesíti a torzítást, bár én ritkán használom, mert sokszor elviszi a hangomat. Olyan egy picit, mintha egy szétrombolt hangra még rákapcsolnánk egy Flangert. A Master poti evidens hogy a kimeneti hangerőt szabályozza.
BV-512 (vocoder)
A vocoder (bár kötése nem könnyű dolog) jól használható arra, hogy kész hangokat, éneket, dobtémát, stb.. átküldjünk egy analóg szintin, amin beállított hangon szólal meg az eredeti hang. Legjobban talán a beszéd elrobotosításával lehetne szemléltetni azt amire a vocoder képes. Persze ez durva általánosítás. Emellett az alsó potival átállíthatjuk Equalizer módba ami akár 32 sávos EQként is működhet.A bekötéséről később.
M CLASS Compressor
Ugyan dinamikailag messze veri az alap compressort, mégis a funkciói ugyanazok, azzal a különbséggel hogy az Input Gain potival a bemeneti jel is szabályozható, és a Treshold esetében van egy Soft Knee, azaz puha vágás.
M CLASS EQ
Erről az equáról sem érdemes sokat fecsegni. A kistesójához képest több sávon állíthatjuk a frekvenciákat. Nomeg jóval precízebben.
M CLASS Maximizer
A Maximizer volt az az effekt ami mindezidáig hiányzott a Reasonból, ezért a progin belüli masterelés nehezen volt megoldható. a Maximizer nem engedi a hangot túlvezérelni. Ám vigyázzunk, a világba ne erősítsük a hangot, mert a vége fura le föl lüktető zsizsa lesz.
M CLASS Stereo Imager
A Stereo Imager a kedvencem az M Class cuccok közül. A Panorámát tudjuk igen szépen szétküldeni a két hangszóróra, mindezt tehetjük külön alacsony és magas frekvenciákon külön. (Lo Band, Hi band) Persze ahhoz, hogy a Stereo Imager megfelelően működjön, azért nekünk is kell pár hangon sztereobeállításokat végeznünk.
M CLASS Mastering Suite
A Reason 3 tartalmaz egy előre beállított, Combinatorban öszerakott mastering beállítást (persze több is van, ezek közül a combinator "browse" ikonjával tudjuk behívni, vagy készíthetünk sajátot is) Ezt általában a mixer elé az Audio Out elé kötjük, hogy a teljes és lekevert zene keresztül folyjon a mastering beállításunkon. Ahogy végignézegettem a Preseteket (meg persze jó párat csináltam magam is) meglepően jól sikerült ez az újítás. Így a felhasználók kapnak egy teljes szoftvert amiben mindent elvégezhetnek, és egy kész zenét exportálhatnak.
Azért az én véleményem, hogy aki tényleg nagyon profi masteringet akar a zenéjére tolni, az használjon olyan programot amire rá lehet hívni a VST és DX pluginokat. Vagy persze ha pénztárcája engedi, akkor stúdióban eressze keresztül vasakon a zenéjét.
szeki ● SilentVertigo Team
A cikksorozat további részei:
REASON 3.0 - 1. rész - A RACK (alapok, és a MIXER)
REASON 3.0 - 2. rész - Dobszekvenszerek (ReDrum és Dr.Rex)
REASON 3.0 - 3. rész - Analóg Szintik (Subtractor és Malström)
REASON 3.0 - 4. rész - SAMPLEREK (NN-19 és NN-XT)
REASON 3.0 - 5. rész - Effektek (Alap, Advanced és M Class)
REASON 3.0 - 6. rész - Kötési módok
REASON 3.0 - 7. rész - Editor
REASON 3.0 - 8. rész - Egy zene készítése

Értékelés: 10.00

Új hozzászólás
szeki          2006.05.19 07:39
Persze. a Filter erre való, esetleg még rádobsz egy kis torzítást is.
warlock          2006.05.18 06:56
Ilyen akármikkel lehet olyat csinálni 1 hangfelvételből (beszéd) mintha rádióadás volna?
szeki          2006.05.07 02:11
köszi a 10-est akárki is adta