játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5470
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2193
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
REASON 3.0 - 7. rész - Editor 2006.05.13 05:43


7. rész: EDITOR

A Reason MIDI editora a lelke az egész zenének, ugyanis a reason is MIDI információkat hangszerel fel. Azt tudnunk kell, hogy az Editor-ban minden hangszer minden tulajdonsága tetszés szerint változtatható. Ezen kívül nagyon egyszerűen meg tudjuk adni az ütéseket, és azok erejét is.

Arrange mode. Itt a zene globális struktúráját látjuk az editorablakban. Nagyon egyszerűen összeállítható egy zene ebben a módban, de nem szabályozhatjuk a funkciókat, csak ha a gombra nyomással átváltunk Edit módba. Az Arrange mode alatt egy zenestruktúra így néz ki:
 
 

Bal oldalt egymás alatt a hangszerek nevét látjuk. A kijelölt csatorna bal oldali két ikonja a MIDI hangszerrel vló vezérlést és a midiinformációk felételére szolgál. Jobb oldalt Mute, Solo gombokat, valamint egy kis ikont az adott hangszerről amire kattintva bármikor átállhatunk másik hangszerre. A jobb oldali ablakban van a zene struktúrája, felépítése. A felső skála 4 markert tartalmaz "P" vel az aktuális lejátszási pozíció, "L" és "R" a bal és jobb loop marker (ahoz hogy loopolódjon a zene a kontrolleren be kell kapcsolni a loop gombot) és az "E" vel jelzett END, azaz a zene vége (fájl/export song... esetében az "E" markerig menti a zenét.)

 
Úgy érzem itt ejtenem kell pár szót a Redrum és a Matrix ról, azaz hogy hogyan is tudjuk a már sequencerrel megírt loopunkat az editorba rakni pár gombnyomással. Az adott hangszert kijelöljük (nem a matrixot, ugyanis a reason a martixnak is nyit egy külön track-et) és a hozzá tartozó mátrixon jobb egérgombot nyomva kiválasztjuk a Copy Pattern to Track gombot, így az "L" és "R" markerek közé már be is fogja tenni a matrix tartalmát (előbb rákérdez, hogy biztos a hangszer sávjára akarjuk e rakni). Ezek után a Matrixunk akár törölhető is. (bár én bent szoktam hagyni, de ilyenkor átállok egy másik patternre, mondjuk az A8-asra, és kitörlök minden hangot, mert egyébként a Martix ráerősít a hangunkra, vagy egyszerűen kikapcsolom a Pattern gombot). A ReDrum esetében ugyanez a helyzet, ott is át szoktam állni egy másik csatornára, miután bemásoltam a Trackbe az információkat. A Dr.Rex esetében van egy To Track gomb a panelon, addig nem is szól lejátszáskor a Rex, míg rá nem bökünk. Ilyenkor is a loopmarkerek közé illeszti be az infókat.
Pár szó a Matrix Sequencerről
A patterneket egészen A1-D8-ig kioszthatjuk akár ReDrumban. A Run gombal pedig a zene elindítása nélkül ellenőrizhetjük csak azt a hangszert. Vagyis magában futtathatjuk a Matrixot minden mástól függetlenül.
Curve/Keys gombról már volt szó, Keys módban az ütéseket és hangszinteket adhatjuk meg, Curve módban pedig a Cirve csatira kapcsolt funkciót szabályozhatjuk. Alatta van egy 5 állású kapcsoló, 5 oktávot jelent. Az 1 oktávnyi zongoragrafika mellett lehet beáálítani az adott hangszintre a megszólaltatni kívánt hangot, de ahoz hogy ez szóljon is, ahoz a Gate melletti ütés erősségét is meg kell adnunk. A Tie kapcsolóval hosszú hangokat kreálhatunk.
Jobb oldalt található kis panelen a Resolution poti a lejátszás nyújtására / gyorsítására szolgál és a Steps a pattern hosszára vonatkozik. 32-ig állíthatjuk, ez a teljes hossza a Matrix editorjának.
Mielőtt az Editormódra váltanék, ejtek pár szót a kezelőfelületről. Balról jobbra haladva, a Selection Tool (most aktív) kijelölésre szolgál (CTRL+C és CTRL+V használható nagyon egyszerűen a felépítés során). Pencil Tool-al Rajzolni lehet a kijelölhető szekvenciák hosszát, illetve Editor módban minden hangjegy letétele és annak ütéserősségének szabályzására való, illetve szabadkézzel szabályozhatjuk az adott hangszer bármilyen tulajdonságát (rajzolhatunk bármilyen hullámot) Erase tool törlésre való (de select módban a sima Del gomb is megteszi. Line tool nagyon hasznos majd a görbék rajzolásánál, ahol fade-in illetve out, vagy egyenes vonal mentén akarunk valamit szabályozni. (Pecillel nehéz lenne folyamatos emelkedést rajzolni) Magnify Tool Nagyításra való, és a Hand Toolal az editorablakot ragadhatjuk meg és dragolhatjuk.
Átváltunk edit módra. Itt egy hangszer esetéban fogom bemutatni a lehetőségeket, illetbe egy ReDrumon. A bekapcsolásával aktívvá válik a mellette található pár ikon:

Show Key Lane, ezzel bekapcsolható a billentyűzet, a Show Rex Lane a Dr.Rex információit tartalmazza (alapból rexnél ez aktív lesz), Show Drum Lane a ReDrum esetében igen hasznos dobszekvenciák infoit tartalmazza. Show Velocity Lane az Ütéserősség panel, Show Pattern Lane, ezzel a Matrix, illetve a ReDrum patternjei szabályozhatóak, Show Controller Lane, na ez a legérdekesebb, itt az adott hangszer minden tulajdonságát szabályozhatjuk.

Show Key Lane
Show Velocity Lane
Show Drum Lane
Show Rex Lane
Show Pattern Lane
Show Controller Lane
A Controller lane aktiválásával megint kapunk egy + panelt. A Controllers menü alatt kiválaszthatjuk az adott hangszer bármilyen szabályozni kívánt tulajdonságát. Show Device Controllers-el minen szabályozható tulajdonság megjelenik kék sávként. A mellette levő ikon pedig minden nem használt panelt visszazár.
 
Egy egyszerű megoldás arra hogy ne kelljen az adott potihoz tartozó nevet a listában keresgetni, az ALT gomb lenyomása mellett Edit módban csak a hangszer szabályozni kívánt potijára kattintunk egérrel, és máris megjelenik az controllersávja.
Mixer szabályozása
Egy mixert is be tudunk rakni a Trackbe, ehhez csak annyit kell tennünk, hogy létrehozunk egy üres tracksávot (jobb gomb a hangszerlistán és Create Sequencer Track.) Az új sávra pedig a hangszerikonon kattintva kiválasztjuk a mixerünket. Így a mixer minden tulajdonsága vezérelhető Controllerekkel.
 
4 csatorna szabáyzása (péda)
 
   
 
A következő részben elkészítek egy kis zenét csak a Factory és Orkester bankok használatával, hogy bárki utánam csinálhassa :D
   
 
szeki ● SilentVertigo Team

 

 

A cikksorozat további részei:
REASON 3.0 - 1. rész - A RACK (alapok, és a MIXER)
REASON 3.0 - 2. rész - Dobszekvenszerek (ReDrum és Dr.Rex)
REASON 3.0 - 3. rész - Analóg Szintik (Subtractor és Malström)
REASON 3.0 - 4. rész - SAMPLEREK (NN-19 és NN-XT)
REASON 3.0 - 5. rész - Effektek (Alap, Advanced és M Class)
REASON 3.0 - 6. rész - Kötési módok
REASON 3.0 - 7. rész - Editor
REASON 3.0 - 8. rész - Egy zene készítése

Értékelés: 0

Új hozzászólás
szeki          2006.05.13 06:08
naíme az utolsó előtti rész