játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5470
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2193
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
REASON 3.0 - 8. rész - Egy zene készítése 2006.05.20 05:00


8. rész: EGY ZENE KÉSZÍTÉSE

Rakjunk végre össze egy zenét. Igaz csak 6 csatorna fog most szólni (a tényleg komoly zenéim 30-40 csatornát is felemésztenek), de tutorialnak tökéletes, és majdnem teljes értékű hangzást fog produkálni, arról nem is beszélve, hogy bárki utánam csinálhatja a Reason beépített 2 soundbankjából a Factory és az Orkesterből, ugyanis nem használtam direkt külső hangokat. Vágjunk is bele.

Kezdjünk egy üres RACK-el, és dobjunk be egy mixert, majd kössünk az első csatornára egy ReDrumot.
Ezután sorra hívjuk az egyes csatornákra a következő hangokat. Az alapkönyvtár a következő: Factory Bank/Redrum Drum Kits/xclusive drums-shorted
1. csati: 01_BassDrums/Bd_Basics.wav
2. csati: 02_SnareDrums/Sd_Brat.wav
3. csati: 02_SnareDrums/Sd_Chemical.wav
4. csati: 05_HiHats/Hh_Artefact.wav
5. csati: 05_HiHats/Hh_Brat.wav
6. csati: 05_HiHats/Hh_FatBoy.wav

A következő beállítások kellenek: (itt csak hangerőket állítgattam "LEVEL"). Egymás után a csatornák hangerejei: 105, 101, 100, 113, 100, 114 . Ezek után már csak le kell pakolgatnunk a hangokat. Itt megmutatom csatornánként hogy osztom ki a hangokat. (aki a ReDrumot nem ismeri olvassa el az arról készült cikkemet)

1. csatorna
2. csatorna
3. csatorna
4. csatorna
5. csatorna
6. csatorna

ezután jöhet a következő hangszerünk, még egy Redrum a Mixer 2. csatornájára. A Mixer ezen csatornájának hangerejét 88-ra leveszem, majd a ReDrumra ráhívom a kívánt hangokat (konga lesz)

Ezután sorra hívjuk az egyes csatornákra a következő hangokat. Az alapkönyvtár a következő: Factory Bank/Redrum Drum Kits/xclusive drums-shorted
1. csati: 08_Percussion-Other/Cng_Congas.wav
2. csati: 08_Percussion-Other/Cng_RawDirt.wav
3. csati: 08_Percussion-Other/Cng_Xtc2.wav
4. csati: 08_Percussion-Other/Cng_Xtc5.wav
5. csati: 08_Percussion-Other/Cng5_Congas.wav
6. csati: 08_Percussion-Other/Cng4_Congas.wav
A hangerejük egymás után: 100, 100, 100, 94, 100, 82. Az L-PAN-R panoráma beállítások pedig egymás után: -27, 18, 31, -12, 29, -23. A csatornák kiosztása pedig:
1. csatorna
2. csatorna
3. csatorna
4. csatorna
5. csatorna
6. csatorna
Ezek után tegyünk fel egy Subtractort a 3. csatronára, a mixeren a hangerejét toljuk fel 116-ra. Itt nem fogok behívni hangot, hanem magunknak kitekerjük. Az Osc 1 Waveformját állítsuk négyszögre , az oktávját pedig vegyük le 2-re, és a Filter 1 Frekvenciáját vegyük le 38-ra, a Rezót meg toljuk meg picit 18-ra. Ezután kössünk hozzá egy Unisont a következő beállításokkal: Detune:57 Dry/Wet: 67 . Ezután a subtractorra rákötünk egy Matrix-ot, és a Curve CV-t bekötjük a Filter 1 Frequenciára.
A Matrix Keys és Curve beállításai, illetve a velocity beállítások:
Keys
Curve

Ezután jöhet mégegy Subtractor, a Mixer hangereje: 120. Az Osc1 WaveForm-ját állítsuk 6-osra, az oktávját ugyancsak 2-re, a Filter 1 Freqját 30-ra és a Resoját 22-re. Majd mehet rá egy Matrix, és a Curve csatit ugyanúgy kössük a Filter1 Freqjára.

Keys
Curve
Most jöhet egy Malström a dallamnak - a Mixer hangereje 100 -, amire egymás után kössünk egy Reverbet, arra egy Phasert, és a Phaserre egy Delay-t. Fontos a sorrend, mert a phasert és a zengetést akarjuk visszhangosítani, nem pedig fordítva. A Malströmön mindössze a waveformot állítottam Junora. Az effektek pedig:
Reverb
Phaser
Delay
Ezután tegyünk egy Matrixot a Malströmre, és a Curve CV csatiját kössük a Phaser Freq CV-jére.
Matrix beállításai:
Keys
Curves
Most pedig jöhet egy NN-XT a String-nek. (Mixer hangerő: 92)
Hangszer: Orkester Bank/Strings/String Combinations/VNS+VCS Arco Lite.sxt
A Global controls-nál az Attack-ot emeljük 6-ra a Release-t pedig 15-re. Ezután kössünk rá egy RV-7000-et, melynél maradunk a Hall zengetésnél és csak a következő beállításokat eszközöljük: Decay: 103, Dry/Wet: 77. Ezzel meg is zengettük megfelelő mértékben. Most pedig Dobjunk rá egy Matrixot, és állítsuk a Steps-et 32-re, A Resolution-t pedig 1/4-edre.
Keys
Ezek után kössünk a Mixer elé egy Mclass Mastering Suite-t, és hívjuk rá a Gentle Master beállítást. (persze ez csak egy elnagyolt dinamikát ad a zenénknek, de kezdetnek nem rossz)
És most hallgassuk meg mit is csináltunk Persze jobb úgy ha folyton belehallgatunk, úgy jobban, finomabban be tudunk állítani mindent. Az Editorban való szerkesztésre nem térek ki, ha erre van igény akkor jelezzétek.
Mellékelem az RNS fájlt, ha nem menne valami itt megnézheted hogy csináltam:

spectral_analysis-jf_sample_song.rar

szeki ● SilentVertigo Team
A cikksorozat további részei:
REASON 3.0 - 1. rész - A RACK (alapok, és a MIXER)
REASON 3.0 - 2. rész - Dobszekvenszerek (ReDrum és Dr.Rex)
REASON 3.0 - 3. rész - Analóg Szintik (Subtractor és Malström)
REASON 3.0 - 4. rész - SAMPLEREK (NN-19 és NN-XT)
REASON 3.0 - 5. rész - Effektek (Alap, Advanced és M Class)
REASON 3.0 - 6. rész - Kötési módok
REASON 3.0 - 7. rész - Editor
REASON 3.0 - 8. rész - Egy zene készítése

Értékelés: 10.00

Új hozzászólás
fly-r          2010.02.16 21:34
sziaztok nagyon régóta keresek egy értelmes oldalt ahol az alapoktól kezdve le van írva minden a reason-ról,másfél éve "írogatok" de sajna nem reason-el kezdtem látom ez az oldal már akkor is volt csak nem találtam rá ,de ahogy bele olvasgattam a hozzászólásokba van más is aki szeretné ha lenne 8/2. rész is
szeki-nek nagyon szépen köszönöm hogy létre hozta ezt a kis bevezetőt.
dupla M          2008.05.16 22:32
sziasztok!!!!most regiztem és szeretnék kérni egy normális zeneszerkesztő porgit!!!előre is köszönöm!!
Pitbull          2006.07.28 02:36
Hy

Lehet hogy rossz helyre írom, de ha valaki essetleg tud ilyen nyugodtabb régies stalusu zenéket írni, az pls szóljon mert egy játékonkhoz igen nagy hasznát vennénk...
Ha érdekel valakit itt megnézheti
www.wrammer.atw.hu
Előre is köszi és bocs hogy ide írtam...
KergeDelfin          2006.05.27 06:32
Köszi
Nálam amúgy a demó verzió is gond nélkül lejátszotta a zenét.
szeki          2006.05.27 02:03
ok, a sequencert is megírom ehez a zenéhez. Egyébként a Reason mindenfajta zene készítésére jó. Én pl a Solarah zenéjének nagy részét is Reazonnal ácsoltam
KergeDelfin          2006.05.26 21:58
Sziasztok!
Szeki, egy nagy kérés ha esetleg lesz egy kis időd. Nekem sequencerrel még nem sikerült összedobnom olyan zenét amiben nem ugyanaz az x hang szólt folyamatasan. Tudnál esetleg egy ilyet is demonstrálni? Maga a program nagyon tetszik, a cikk is jól érthető amit írtál (bár bevallom elég felületesen olvastam mert sietős volt ), viszont ez a fajta zene nem mindenhová jó Szóval ha a Solarah mellett lesz még némi időd (és ha nem csak én vagyok kíváncsi rá persze ), nagyon szeretnék olvasni egy 8/2. részt is. Előre is köszi.
szeki          2006.05.23 05:58
köszönöm. Igyekszem segíteni majd Max terén is írok pár cikket.
MaNiAc          2006.05.23 05:47
Igazad van... mindenesetre én már az elején elismerésem fejeztem ki

"Sose használtam még ezt a progit, de egyre jobban felkelted az érdeklődésem, még akkor is, ha zenéhez kétbalkezes vagyok... "

Nálam ez már nagy szó, mert az unalmas vagy gagyi cikket/könyvet/filmet/etc rohadt gyorsan abbahagyom, de ezt a sorozatot eddig végigkövettem
szeki          2006.05.23 03:39
nyissunk egy Jogtiszta vs. Warez topicot (ez zeneírás)
Eddig a cikkről semmit nem hallottam, csak 25 hozzászólást arról hogy jogtiszta/nem jogtiszta....
kicsy          2006.05.23 03:32
Érdemes vetni egy pillantást az Orange open movie projectre (Elephants Dream) Csak ingyenes szoftverekkel készült..
szeki          2006.05.23 01:38
kicsit eltértünk a tárgytól
MaNiAc          2006.05.23 00:49
Viszont mennyivel többet keresnének, akik értenek hozzá! Ezenkívül, ha többen vennék a cuccot, kevesebben használnák illegálisan, a cégeknek megérné, hogy csináljanak PE (personal) vagy CE (community), esetleg SE (standard) változatokat, hiszen szükségük volna a reklámra, etc. Tanulási célra bőven jó az is... (Mellesleg marha sok cuccból most is van ilyen, de mégis jobban hangzik, ha a "Pro" vagy az "Enterprise" változatot írhatja a developer mindenből a GP lapjára, még akkor is, ha ki se használja a drágább verzió adottságait... )
FZoli          2006.05.22 22:32
Ugyanakkor hányan értenének a szakma újoncai közül a maxhoz, reasonhoz, stb.-hez, ha csak a cégnél, legális keretek között látna elöször ilyen programot. Sok helyen, itt a játékfejlesztésben is követelmény pl. a grafikusnak 3dsmax, maya (ok abból van personal), photoshop stb. ismerete...addig fel se vesznek ha ezekben nem vagy jártas...

FZoli.
MaNiAc          2006.05.22 18:04
TheProGamer: detto.

Szeki: értem én, de most gondolj bele! Ha több ember venne szoftvert, lejjebb is mennének az árai... (Hiszen a cégek nem 10, hanem 100 ezer példányon akarnák visszahozni a fejlesztését költségét, etc...) Másrészt azért is mondom, mert programozóként sz*rul érintene, ha azért mondanának fel nekem, mert nincs kereslet arra, amit írunk, hiszen mindenki használja - illegálisan...
TPG          2006.05.22 15:28
Csak a Max árából is majdnem lehet új autót venni. Óriási mázlim hogy programozóknak jobbnál jobb ingyenes cuccok vannak a neten, így én is ilyen teljesen legális ingyenes és profi cuccokkal "dolgozhatok".
szeki          2006.05.22 14:56
MaNiAc: Értjük, hogy mit akarsz, de egyszerűen megfizethetetlen drágák azok a szoftverek amikkel normálisan lehet dolgozni. És ha nincs pénzem akkor ne fejlesszek, és ne hódoljak annak amit a legjobban szeretek a világon? Vagy zenéljek életem végéig Trackerrel ami ingyenes, csak mert Nem akarok tört szoftvert használni?Sohasem lesz hangzásom, nem jutok sehova.
Sajnos ez így működik.
Én örülnék a legjobban ha a Reason, a MAX, a Cubase SX, a Photoshop, a Macromedia cuccok, az Adobe Premier, stb.. A kis polcomon dobozolva láthatnám. Csak amit felsoroltam abból szép apránként autót lehetne venni
MaNiAc          2006.05.22 09:59
pfff... no comment...
szeki          2006.05.22 09:54
VT
VT          2006.05.22 09:18
tehát doboljunk fazékon meg gitározzunk befőffesgumival!
MaNiAc          2006.05.22 08:48
Szeki: Nekem meg kocsira nincs pénzem, ezért nincs is. Van viszont ingyenes megoldás is: gyaloglok...
szeki          2006.05.22 08:32
köszi
VT          2006.05.22 08:26
Belinkeltem a cikkek végét, enjoy
szeki          2006.05.22 07:16
MaNiAc! Kimutatnám én az igényemet, csak sajnos nincs 2 millió forintom hgy mindent legálisan beszerezzek. Ez a nagy probléma.
MaNiAc          2006.05.22 06:57
pfff... mindaddig szívni fog az is, aki szereti a legális szoftvert, amíg a többiek inkább letöltik, minthogy kimutassák az igényüket arra, hogy szoftvert vennének... Na mindegy, nem offolom szét a topicot... ez úgy látszik nem sokak bánata...
szeki          2006.05.22 02:34
meg ugye egyszerűbb letölteni
MaNiAc          2006.05.22 02:27
(Mellesleg az más kérdés, hogy kis hazánkban a dobozos szoftverek vásárlása - játékoktól eltekintve - suxxx )
MaNiAc          2006.05.22 02:25
80 ruppó tényleg nem tűnik soknak érte... Bár azért még nem rohannék shoppingolni
szeki          2006.05.21 13:08
jogtisztán olyan 80e HUF az ára. Nem drága, viszont én a másik "jogtiszta" verziót használom
MaNiAc          2006.05.21 11:24
Sose használtam még ezt a progit, de egyre jobban felkelted az érdeklődésem, még akkor is, ha zenéhez kétbalkezes vagyok... Nagyon drága cucc ez amúgy?
szeki          2006.05.20 10:08

Hát végülis csak Hangszerelés és ütés, effektezés ingformációkat tartalmaz a fájl. Teljes Reason3.0-val be lehet hívni
Publishnél meg tárolta volna a hangszereket ami jelen esetben nem kívánatos fájlnövekedést eredményezett volna
FZoli          2006.05.20 10:05
szeki: el se indul a reason. A betöltésig else jutottam még...

FZoli.
FZoli          2006.05.20 10:04
Hogy mid fáj?

FZoli.
szeki          2006.05.20 09:59
A Demoban nem biztos hogy meglesznek ezek a hangok. Ahoz az egész Factory és Orkester kellene. Publishelni meg nemakartam, mert az nem 100K lett volna
kicsy          2006.05.20 09:30
Próbáld átnevezni windowssoundstudio.exe-re.
FZoli          2006.05.20 09:21
Na letöltöttem a reason demot, hogy majd próbálgatom a szárnyaimat5 benne, de Gates papa ezt nem nagyon szerethetné, mert indításkor kaptam 2 hibaüzit és nem is ment tovább a kicsike....

FZoli.
szeki          2006.05.20 05:20
Na ezt asszem tényleg érdemes lesz már végigolvasnotok
15 perc munkám volt összesen a zenével egyébként. (mindennel együt)