játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5467
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2192
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
Könyvek a játékfejlesztésről - angolul 2008.10.24 07:34


A magyar fejlesztők sajnos ritkán találkozhatnak magyar nyelvű, témájában a játékfejlesztéshez kapcsolódó könyvekkel. Régebben megjelent ugyan néhány könyv, de ezek nagy része mára már elavult – ki akar manapság BASIC nyelven kalandprogramot írni, vagy Turbo Pascalban közvetlenül kezelni a videomemóriát? Úgy látszik, Magyarországon nincs annyi érdeklődő, hogy a kiadóknak megérné ilyen jellegű könyveket megjelentetni. Angolul viszont számos olyan, többé-kevésbé naprakész mű jelent meg, amely kimondottan a hobbifejlesztőknek szól. Írásomban néhány érdekes, a témához kapcsolódó kérdést járok körül – a játékokat szórakozásból készítő programozó szemszögéből.

Mire érdemes figyelni?

Angolul rengeteg könyv jelenik meg, ám a szép színes borító nem mindig takar értékes tartalmat, sőt az olvasói vélemények alapján vannak kifejezetten gyenge írások is. Ezek a művek – a magyar pénztárcát figyelembe véve - nem is éppen olcsók, így mindig érdemes utánanézni a vásárlás előtt, hogy érdemes-e megvenni a kiszemelt könyvet.

Miért érdemes könyveket olvasni?

Az interneten rengeteg anyagot lehet találni programozással kapcsolatban, a játékfejlesztéssel is számos írás foglalkozik. A könyvek előnye ezekkel a tutorialokkal szemben az, hogy összeszedettebben, bővebben és (jó esetben) ellenőrzöttebben tartalmazzák a fejlesztéssel kapcsolatos tudást. Ezen kívül a papírra nyomtatott anyagokat kényelmesebb és kevésbé szemrontó dolog olvasni, mint a képernyőn megjelenő PDF-fileokat.

Mely kiadók jelentetnek meg játékfejlesztésről szóló könyveket?

Az egyik legjelentősebb kiadó, amivel találkoztam, a Course Technology PTR, melyet a http://www.courseptr.com/ címen lehet megtalálni. A honlapon a Game Design & Development linket kell követni, ahol jelenleg 149 már megjelent és 28 hamarosan megjelenő címet találhatunk 13 különböző témakörben.

Érdemes megnézni a Charles River Media http://www.charlesriver.com/ címen található oldalát is. Úgy tűnik, hogy ők közösen dolgoznak a Course Technology-val, de a könyvismertetők miatt megéri ezt az oldalt is végigböngészni.

A harmadik általam ismert kiadó a Wordware Publishing. Az ő oldaluk a http://www.wordware.com/ címen található meg.

Ezek a cégek persze nem csak játékfejlesztői, hanem más, informatikai témájú könyveket is kiadnak, melyeket szintén érdemes végignézni.

Hol lehet angol nyelvű könyveket beszerezni?

Vidéki ember lévén én általában az interneten szoktam könyveket vásárolni.

Az elsődleges beszerzési forrás az Amazon internetes áruház, melyet a http://www.amazon.com/ címen találunk meg. Magyarországra is szállítanak, bankkártyával lehet náluk fizetni, és a listaárhoz képest jelentős kedvezményt adnak. A szállítási költség egy kicsit magasabb, mintha egy magyar oldalról rendelnénk, de a kapott kedvezményekkel együtt elviselhető. A megrendelt csomag általában 2 hét alatt szokott ideérni, de volt már példa 1 hónapos szállítási időre is.

Ha mindenképpen magyar oldalról szeretnénk vásárolni, akkor a Software Station (http://www.swsbooks.hu/) vagy a Kiskapu (http://www.kiskapu.hu/) jöhet szóba, bár én az utóbbi években inkább az Amazont használtam.

Ha valaki kitartóan keres, akkor az interneten legtöbb könyvnek megtalálja a letölthető PDF-verzióját is, persze ingyenesen :-). Én ezt a verziót max. előzetes tájékozódásra használom, ui. nem szeretek több száz oldalas irományokat képernyőről olvasni.

Hol lehet jó könyvismertetőket olvasni?

A bevezetőben említettem, hogy nagyon kell arra vigyázni, hogy milyen könyvet veszünk meg. Ezért érdemes minél több helyen utánanézni, hogy egy mű a többi olvasó véleménye szerint milyen színvonalat képvisel. A vélemények elsődleges forrása az Amazon lehet. Azt tapasztaltam, hogy itt elég megbízható értékelésekkel lehet találkozni. Ha az Amazon véleményezői jónak minősítenek egy könyvet, akkor azt többnyire érdemes is megvenni. A másik mérvadó véleményeket felsorakoztató oldal, amit én figyelembe szoktam venni egy-egy könyv értékelésénél, az a GameDev.net oldal Books @ GameDev.net oldala (http://www.gamedev.net/columns/books/). Itt találunk egy Top 10 Books szekciót is, érdemes ezeket is végigböngészni.

Milyen témákról olvashatunk?

A teljesség igénye nélkül felsorolok néhány témakört, amelyek kapcsolódnak a játékfejlesztéshez, néhány konkrét példával alátámasztva. A példának felhozott könyveket mind meg lehet találni vagy az Amazonon, vagy a fentebb ismertetett kiadók oldalain.

Programozás

A programozásról szóló könyvek többnyire a C++ nyelvet használják, de találkozhatunk egyéb nyelvekkel is (pl. Java vagy C#). A grafikus megjelenítéshez általában DirectX-et vagy OpenGL-t használnak.

Az egyik kedvencem Michael Dawson könyve, a Beginning C++ programming, amely egy nagyon jó bevezető a C++ programozásba. Külön érdekessége, hogy minden program szöveges felületen fut, az író ugyanis a kezdőkhöz szól. Nem az a célja hogy (pl.) egy komplett FPS játékot tárjon az olvasó elé – és ezzel el is rettentse a programozás világától.

Egy másik érdekes alkotás a Dave Astle és Kevin Hawkins által megírt Beginning OpenGL game programming. A művet végigolvasva C++ nyelvű példákon keresztül alapos, jól megírt bevezetést kapunk az OpelGL használatába.

Johnathan S.Harbour: Beginning Java game programming című könyvéből azt tudhatjuk meg, hogy hogyan írhatunk Java appletek segítségével böngészőben futó játékokat. A mű itt-ott egy kissé felületes, de más Java könyvekkel kiegészítve hasznos ismeretekre tehetünk szert belőle.

Matematika

Ha valaki 3D grafikával szeretne foglalkozni, hasznos lehet számára némi matematikai tudás megszerzése (leginkább a lineáris algebra témakörében). Fletcher Dunn és Ian Parberry írása, a 3D math primer for graphics and game development egy jól olvasható matematikai bevezetőt ad, melynek birtokában jobban megérthetjük a grafikai könyvtárak működését. Komolyabb, nem kezdőknek szóló művet alkotott Eric Lengyel Mathematics for 3D Game Programming and Computer Graphics címen. Ez már az elszántabb, a matematika iránt jobban érdeklődő olvasóknak ajánlott.

Mesterséges intelligencia

A játékok mesterséges intelligenciájának megértéséhez egy igen jó alapozó mű John B.Ahlquist Jr. könyve, a Game Development Essentials sorozatban megjelent Game Artificial Intelligence. Az író nem megy bele túlzott mélységben a téma tárgyalásába, de rengeteg jó ötletet ad a kezdő játékfejlesztők számára.

Ha valaki mélyebb ismeretekre vágyik, akkor ajánlott a Steve Rabin szerkesztésében megjelent AI game programming wisdom sorozat tanulmányozása, melyről bővebb infót a http://www.aiwisdom.com/ címen találunk. A sorozat részei nem összefüggő fejezeteket tartalmaznak, hanem különböző AI témák köré csoportosított rövid cikkeket. Ha valamilyen játék-MI-vel kapcsolatos problémánk van, valószínű, hogy valamelyik részben találunk rá megoldást vagy legalábbis jól használható tippeket.

Design

A programozók számára sem haszontalan, ha legalább alapszinten tisztában vannak a játékdesign kérdéseivel. Bob Bates könyve, a Game Design (Second Edition) a játéktervezéssel kapcsolatos kérdéseket ismerteti olvasmányos formában. Ha valakit az RPG játékok designja érdekel elsősorban, akkor ajánlott N és J.Hallford Swords and Circuitry (A designer's guide to Role-Playing Games) című művének elolvasása. Design-kérdéseket tárgyalnak Dave Morris és Leo Hartas a Game Guru sorozatban megjelent könyvei is, a Strategy Games és a Role-Playing Games. Ezek inkább bevezető jellegű műnek tekinthetők, igen gazdag képanyaggal.

Történelem

A számítógépes játékok története már több évtizedre tekint vissza. Így nem kell azon csodálkozni, hogy olyan könyvek is megjelennek a piacon, amelyek játéktörténelemmel foglalkoznak. A múlt iránt érdeklődőknek ajánlom Matt Barton Dungeons and Desktops, The history of computer role-playing games című művét. Barton az elmúlt évtizedeket korszakokra bontva számos régi és új programot ismertet néhány oldalon, a Colossal Cave Adventure-rel kezdődően a World of Warcraft-tel és a Guild Wars-szal bezárólag. Idősebb játékosoknak nagyszerű lehetőséget nyújt a nosztalgiázásra :-)

Zárszó

Remélem, rövid írásommal sikerült kedvet csinálni a hazai játékfejlesztőknek ahhoz, hogy az angol nyelven megjelent szakirodalmat is tanulmányozzák. Persze ehhez legalább alapfokon meg kell tanulni angolul, de ez a nyelv olyan a számítástechnikusok számára, mint mondjuk az orvosok számára a latin. Valamilyen szinten meg kell ismerni, de megéri – rajta keresztül jobb betekintést nyerhetünk az informatika nagyszerű világába.

Értékelés: 8.50

Új hozzászólás
wtf1sh          2011.01.12 19:17
Szidi_Rezegh          2008.10.30 09:41
Gratula a cikkhez! Jó, hogy ezek is össze vannak gyűjtve egy helyen.
kiskami          2008.10.27 00:29
Kb. 10 éve rendelek könyveket az amazontól, soha nem volt gondom velük. Arra érdemes odafigyelni, hogy a dollár és az euró árfolyam különbsége miatt (korábban?) érdemes (volt) az amerikai lapról, dolláros árakkal rendelni. A csomag németországból (frankfurti raktárból talán) jön, nem amerikából.

Régen rendeltem swsbooks-on keresztül is, de volt olyan, hogy amazon-tól olcsóbb volt a postaköltséggel együtt is, arról nem is beszélve, hogy használtan is lehet találni bagóért kifogástalan állapotú könyveket - csak nem mindenki postáz ide mutyisztánba.
Csizmás Kandur          2008.10.25 05:17
Gárdonyi, Shakespeare, meg Agatha Christie művekre gondolnak a legtöbben, ha az olvasás szóba kerül. Tőlem, ha megkérdezik milyen könyveket olvasgatok mostanában, akkor az a válasz, hogy programtervezési minták, xna programozás, meg ilyenek.

Apropó XNA. Amatőr és B szinten pont ez az, ami népszerű és teljesen kimaradt a cikkből. Itt a bal oldalon van vagy 10 féle XNA könyv.
Kapitany          2008.10.25 02:30
Nekem pl. sokkal könnyebb ezeket a könyveket olvasni, mint mondjuk egy szépirodalmi művet. Egyszerű nyelvtant használnak (kb. a jelen időt :-)), és a szókincs is egy viszonylag szűk területre korlátozódik.
kicsy          2008.10.25 02:06
Azért nem szépirodalmi művek ezek, többet nem is angol anyanyelvű szerző ír, szóval nem kell félni tőlük, általában jól megérthetők.
Marko          2008.10.24 16:51
És az mennyire zavar be, hogy angolul vannak megírva? Tudom, ez relatív, de én pl. középfokú nyelvvizsgával rendelkezem, meg naponta olvasgatok angol nyelvű oldalakat, amikből a lényeget meg tudom érteni, de egy,pl a játékfejlesztés matematikai alapjaival foglalkozó könyvet lapozgatva... hát... Sokat kell majd szótározni közbe, nem? :-)
kicsy          2008.10.24 09:02
// Aki óckodik az Amazonos rendeléstől, a bookstation.hu-n van olyan lehetőség hogy rajtuk keresztül rendeled meg a könyveket: kiválasztod mit, ők megrendelik neked, és a futárszolgálattal kiszállítják. (Nem próbáltam még)
Könyvismertetők még: http://www.gamecareerguide.com/books/