játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5485
FZoli:    4893
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2526

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2196
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
1001/3 játék C64/128 2006.01.08 13:21


Néhány napja került a kezembe az LSI Alkalmazástechnikai Tanácsadó Szolgálat által 1988-ban kiadott, 1001/3 játék C64/128 címû könyv, melyet a Kiss László - Szécsi György szerzõpáros követett el. A könyv végén megtudhatjuk, hogy a kéziratot 1988.03.31-én zárták le, tehát az írás majdnem 18 éves állapotokat tükröz.



Ha valakit érdekel a teljes mû, akkor a http://pcvilag.muskatli.hu/irodalom/CoV/E1p3/e1p3.html címen megtalálhatja az oldalanként beszkennelt változatot.

Ebben az idõben nekem (és ismerõseim többségének) Commodore 64-es gépem volt otthon, melyet Ausztriából vagy az NSZK-ból tudtunk behozni. (Összehasonlításképpen: ma, 2006-ban Szentesen 6-7 számítógépes bolt található!) A könyv is ezt a géptípust helyezi elõtérbe. Õszinte sajnálatomra ma már nem jelennek meg új Commodore gépek, egy teljesen PC-központú világban élünk, így hát nem marad más, mint a nosztalgia :) Lássuk hát, mirõl is szól a könyv, és nosztalgiázzunk együtt!

A könyv belsõ borítóján egy hirdetést találhatunk: Az itt látható C64 programkazetták utánvéttel megrendelhetõk a következõ címen keresztül: Spectrum Világ. Egy kazetta ÁFA-val és postaköltséggel együtt 250.-Ft. Kérjük a kazetta (kazetták) jelzését pontosan megnevezni. Mondanom sem kell, a kazetták nem jogtiszta programokat tartalmaztak :)

Az elsõ fejezetben játékpoke-ok tömegét találhatjuk. Ezek olyan kódok voltak, amelyeket ha a program betöltése (LOAD utasítás) után beírtunk a POKE utasítás segítségével, akkor örökéletet, végtelen energiát vagy sérthetetlenséget kaptunk cserébe. Megtudhatjuk azt is, hogyan lehet a C64-en meleg resetet végrehajtani: össze kell érinteni a felhasználói port elsõ (GND) és harmadik (RESET) lábát. Ezt volt, aki körömollóval csinálta, én inkább vettem egy "gyári" resetgombot...

A második fejezet egy játék-mikrolexikont tartalmaz. Ez a lexikon kategóriánként felsorol egy csomó játékot és azok terjesztõit. Itt jó néhány olyan kiadóval találkozhatunk, akikrõl azóta már nem nagyon lehet hallani: Alligata, Ariolasoft, Hewson, Martech, hogy csak párat említsek. Összesen 501 játékcímmel találkozhatunk; már akkoriban is aktívak voltak a játékfejlesztõk...

A harmadik fejezetben az akkori játékújdonságokról írnak. A fejezet kezdõ sorait érdemes szó szerint idézni: A legújabb játékprogramok hozzáférhetõségét tekintve kis hazánk elég siralmas helyzetben van: mindössze Jugoszlávián illetve az NSZK-n keresztül szivárognak be az igazán újdonságnak ható játékok. Ezek itthoni elterjedése még siralmasabb, mert Magyarországon nincsen rendesen megszervezett klubhálózat és a fõváros egyes - jobb kapcsolatokkal rendelkezõ - klubjain kívül megakad a programok terjedése, általában a szomszéd készletének lemásolására korlátozódik. A régi szép idõk :) A fejezet a következõ játékújdonságokat ismerteti: Andy Capp (Mirrorsoft), Test Drive (Electronic Arts), Flying Shark (Firebird), Knightmare (Activision), Garfield (The Edge), Mask II (Gremlin Graphics), Annals of Rome (PSS), Dark Sceptre (Beyond), Combat School (Ocean), Rastan saga (Ocean).

A negyedik fejezet (gyakran kinézhetetlen) térképmellékleteket tartalmaz. Itt van egyik kedvenc játékom, a Cauldron II térképe is (sajnos a térképpel együtt sem sikerült végigjátszani).

Az ötödik fejezet tartalmazza az igazán érdekes részeket, mégpedig a játékleírásokat. A következõ programok leírását olvashatjuk: Infiltrator II, Destroyer, Terra Cognita, Sky Fox, Antiriad, Idõrégész, Heartland, Desert Fox, Tir Na Nog. Tanulságos beleolvasni a leírásokba, mert így világossá válik, hogy nem csak manapság készítenek nehezen végigjátszható (ám komoly játékélményt nyújtó) programokat. A Commodore 64 hardveres és szotfveres szempontból is sokkal gyengébb volt, mint a mai PC-k, mégis olyan progik készültek rá, amelyek alaposan megizzasztották a játékost. Példaként ki lehet emelni a Terra Congnita-t (a mellékelt térképet úgy készítették, hogy videomagnóra vették a játékot, és a kazettáról visszajátszva lépésenként rajzolták meg), az Idõrégészt (amelyrõl HomeGnome írt nemrég cikket) és a Tir Na Nog-ot (amit a leírás készítõje másfél év alatt játszott végig, és úgy becsülte, hogy egy teljes leírás kb. 300 oldal lenne).

A hatodik fejezet egy igazán érdekes program leírását tartalmazza, mégpedig az Outlaw cég által megjelentetett Shoot´em up Construction Kit címû játékszerkesztõ programét. Annak idején én is kísérleteztem vele, egész jó kis scrollozós, ûrhajós, lövöldözõs játékokat lehetett vele összerakni.

A hetedik fejezet az Art Studio címû programot ismerteti. Ez egy nagyon jó C64-es rajzolóprogram volt (többnyire joystickkal használtuk, de az egeret is kezelte!), és vele készítettük Commodore-játékkezdeményeink grafikai elemeit.

A nyolcadik fejezetben a Disk Manager V2.3 nevezetû programról olvashatunk (ezt a programot soha nem használtam, így nem tudok róla bõvebbet mondani).

A hátsó borító belsõ oldalán a rendelhetõ kazetták felsorolása folytatódik. Volt olyan ismerõsöm, aki rendelt is kazettákat (nem vagyok benne biztos, hogy az itt megadott címrõl), de nem teljesen azt kapta, amire számított... Én (akkori osztálytársaimmal összefogva) inkább egy másik címen rendeltem lemezes programokat - mindössze 20 forintba került egy-egy játék :)

Végül pedig megtudhatjuk, hogy a könyv ára 155 Ft volt. Akkoriban ez nekem (mint diáknak) soknak tûnt, ma már ennyi pénzért egy fél adag levest sem tudok venni az üzemi konyhán.

Remélem, írásommal sikerült egy érdekes visszatekintést adni a 18 évvel ezelõtti játékok világába. Ha tetszett, jelezzétek, szívesen írok más könyvekrõl is, van még nálam pár régi darab...

Értékelés: 0

Új hozzászólás
Nincs megjegyzés