játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5470
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2193
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
Avagy: Hogyan készítsünk házilag zenét?
Updated : 2005.09.28 04:32
Nehezen tudtam idõd szakítani erre az írásra, de mégis megtörtént. Az elsõ dolog, amivel tisztában kell lenni az az, hogy semmiféle zenei tudással nem kell rendelkezni, ahhoz, hogy használni tudd a Reason-t. Persze, ha van egy kis zenei hallásod, az nem árt, de alapvetõen erre lesz csak szükség, no meg némi kombinációs képességre.

Remek, ha nyomtunk egy installt és gépünkön figyel már a program, akkor indítsuk is el.
Ha mindezt elõször tesszük, akkor javallott némi beállítás, mivel engem eléggé idegesített a próba zene, amit mindig betöltött. Úgyhogy Edit- Preferences és az Generals pontnál látható Empty Rack gombot nyomjuk be. Ha már itt vagyunk az Audio-nál beállíthatnánk a hangkártyánkat is, már ha úgy szeretnénk zenét írni, hogy közben halljuk is a dolgokat. A Control Surfaces és Keyboard menüpontnál remekül lehet detektálni a kapcsolt szintetizátorunkat minimális babrálással. Mondjuk nem alapszükséglet egy billentyûzet, de nagyon megkönnyíti a helyzetünket, ha mondjuk egy Korg muzsikál az ujjaink alatt. Az Advanced midi menüpontnál lehet a külsõ szekvencerre nyomatni a zenét. Bevallom ezt soha nem használtam.
Ha mindent beállítgattunk, akkor akár neki is kezdhetnénk az elsõ tücc-tücc zenénk megírásához, mivel ezeket a legkönnyebb megírni.
Elõször is nyissuk meg a Create menüt, ahol láthatunk egy csomó, számunkra egyelõre kínai dolgot láthatunk, melyekbõl egyelõre csak a Mixer nevezetû eszközt kell kiválasztani. A Mixerhez csatlakozik az összes többi effekt és hangláda, továbbá itt is tudjuk õket kezelni.


A Mixer

Egy csomó tekerhetõ és nyomkodható izét láthatunk most, amiket tényleg tekergethetünk és nyomkodhatunk, bár egyelõre nem fogunk semmit sem hallani. Ha megint megnyitjuk a Create menüt és hozzáadunk egy Malstrom Graintable Synthesizer-t, akkor már van egy darab eszközünk, amit a program rögtön a Mixerhez csatolt. Egyébként, bármit akarunk hozzáadni, rögtön és automatikusan egy Mixerhez csatolja a program. Ezt úgy tudjuk ellenõrizni, ha nyomunk egy billentyût. Hoppá! Egy csomó drótot láthatunk, amik a Malstromból a Mixerhez csatlakoznak. Számszerint kettõt: a Main Outpuból egyenesen a Mixer 1-es kimenetébe vezetnek. A másik két huzal a Mixerbõl csatlakozik a hanglejátszó eszközhöz.
Ebbõl lehet látni, hogy egy Mixer tizennégy ládát képes kezelni, ha esetleg többre lenne szükségünk, akkor csatlakoztatunk még egy Mixert hozzá. De térjünk vissza a Malstromhoz.
Elõször is egy hangszert kell betöltenünk, amivel majd dolgozni fogunk. Itt megjegyezném, hogy az minden ládának külön formátum kell, de a wav-ot közvetlenül csak egy pár láda képes kezelni, például a ReDrum. Kattintsunk a Malstrom lemez ikonján és válasszunk ki egy hangszert. Ha most megfigyeljük, a láda beállítása rendesen megváltozott. És még mindig nem hallunk semmit. Minden hangszernek kell írni valamilyen dallamot (wow), ezt a legalsó ablakban tehetjük meg, úgy, hogy megnyomjuk a három színes csíkot, azaz a Switch to Edit Mode gombot. Ekkor az ablak egy szintetizátoros képpé változik, ahol az egérrel (ha nincs billentyûzet csatlakoztatva) tudjuk megrajzolni a dallamot. Ez csíkokban történik. Felül láthatjuk az idõsávot, oldalt pedig az oktávokat. Itt most mindenki élje ki a szónikus destruktivitását és rajzolgasson valamit bele. Ha viszont némi ritmusra szeretnénk egybõl ráfeküdni, akkor érdemes csak minden második kis téglalapra húzni. Még valami. Fent a kéz mellett található egy „/” jellel elválasztott számpáros. Én ezt mindig „1/32” –re állítom és lent a nagyító ikonnál egészen a második jelzésig kinagyítom a szerkesztendõ dallamot, mivel így elég rendes nagyságban lehet írogatni, illetve csíkokat húzogatni. Természetesen minél hosszabb a csík, annál hosszabb ideig szól az adott hangszer.
Ha mindenki beírt valamilyen dallamot, akkor nyomjuk meg a Play gombot legalul és máris hallhatjuk a kreálmányunkat.


Az Edit mode

De még maradjuk kicsit ennél az ablaknál. Ha ismét megnyomjuk a Switch to Edit gombot, akkor láthatjuk a teljes zenénket kinagyítva és egy vonalat, ami függõlegesen választja el azt. Ha elhúzzuk, akkor látható, hogy valójában három vonal, melyek „L”, „E” és „P” betükkel vannak ellátva. Ezekkel lehet a lejátszási távolságot állítgatni, ami azért nagyszerû, mert nem kell mindig végig hallgatni a teljes számot, ahhoz, hogy egy részletében dolgozni tudjunk. Értelem szerûen, a „P” a lejátszó fej, az „L” a left, azaz a kiinduló fej és az „R” a right, azaz a leállító fej. Az „R”-t akkor láthatjuk, ha kicsit scrollozunk elõre a számunkban, mivel a program rögtön a 9-es idõintervallumra helyezi.


Kinagyított Edit Mode

Térjünk vissza a Malstrom ládára. Itt is rengeteg dolgot láthatunk, amiket szintén tekergethetünk és állítgathatunk. Ezek mind, az adott hangszerre vonatkozó hangzási paraméterek, amiket úgy állítgatunk be, ahogy nekünk tetszik. Kitérnék a két egérgörgõ szerû dologra és a mellette lévõ Index, Shift, Filter és Mod tekerõkre. Ha az utóbbiakat állítjuk, akkor lejátszás közben a baloldali görgõvel tudjuk modulálni a hangszert. Elég pofás hangzást adhatunk hozzá, nem beszélve akkor, ha a Rec gombot alul benyomjuk, ugyanis ekkor bármit csinálunk a ládákon azt a program felveszi és következõ lejátszásnál ugyanúgy eltekeri nekünk.


Malstrom Graintable Sythesizer

Remek. Sikerült kicsikarni valamilyen dallamot a programból, úgyhogy most ütemet fogunk hozzárakni. Ismét Create, de most válasszuk ki a ReDrum Computert. Ezzel elõre összeállított dobhangszerekbõl tudunk ütemet írni, akár a ládán magán (amolyan ReBirthes illetve Fruity Loops-os módszerrel), akár az Edit ablakban. Töltsünk be valamilyen hangszerválogatást és máris ugyanúgy tudjuk szerkeszteni az Edit ablakban, mint a Malstromnál, azzal a különbséggel, hogy most az oktávok helyett a ReDrum-ba töltött hangszerek jelennek meg.


ReDrum Computer

Ha kivandálkodtuk magunkat, akkor annyit tennék hozzá, hogy próbáljuk meg egyenlõre egy egyszerûbb ütemet létrehozni, tehát csak minden negyedik téglalapra tegyünk csíkot.


Redrum Computer Edit módban

Ha most lejátszuk, amit idáig készítettünk elmondhatjuk, hogy nagyon király gyerekek vagyunk, de a hangzás nem az igazi. Úgyhogy most nemes egyszerûséggel szét-effektezzük az egészet. Ezt több módon is megtehetjük.
Vagy magát a ládákat látjuk el effektel, vagy a Mixert. Az utóbbi azért jobb döntés, mert így több hangszert is tudunk ugyanarról az effekt-ládáról irányítani és nem fog csillaghajó-fedélzetként kinézni egyszerû kis zenénk. Így ezt inkább javasolnám. Egy Mixerhez négy effektet pakolhatunk, ami lehet elsõre kevésnek tûnhet, de valójában bõven elég. Ha ennél többre lenne szükség, akkor a hangszereket lehet külön effektel ellátni.
Tehát akkor, Create és RV7000 Advanced Reverb masinériát pakoljuk ki, úgy hogy a Mixert már kijelöltük elõtte. Ez egy olyan eszköz, amellyel különféle térhatásokat vihetünk az egyes hangszerekre, például egy csarnokban szól az egész, vagy egy kis szobában. Nagyon sokféle alapbeállítás van, de ezeket tetszés szerint szerkeszthetjük is. Ha kirakta a program, akkor fogjuk meg a ládát és, amolyan drag & drop technikával, csatoljuk a Mixerhez. Ezzel még nem vagyunk kész, mert ha gombbal megfordítjuk a képet, akkor láthatjuk, hogy milyen számon csatlakozik a Mixerhez. Általában ez egyes, ha pakolunk még effektet, akkor ezek 2-3-4-es számon fognak futni.


Mixer és RV7000 Elölnézetben


Mixer és RV7000 Hátulnézetben

Töltsünk be egy sémát a RV7000-be.
Ha ezzel megvolnánk, akkor kezdjük el lejátszani a zenét és közben a Mixeren tekerjük kicsit meg az Aux felirat alatt lévõ 1-es gombot. Már is hallani a változást.

Nos, ezek lennének az alapok, de még leírnám azt, hogy az egyes ládák mire is jók, valamint egy kis segítséget a használatukhoz.

Create menüpont alatt lévõ dolgok:

Sequencer Track: Ez egy üres, láda nélküli sávot biztosít az Edit ablakban és a különbözõ effektládák vezérlésénél jön jól, ugyanis ezeket nem tudjuk a Rec gombbal felvenni. Úgy kell megoldani, hogy az Edit ablakban kiválasztjuk a Sequencer Track-ot és a mellette lévõ lenyitható nyílnál kiválasztjuk azt az eszközt, amit vezérelni fog. Ha ezzel megvagyunk, akkor, megnyomjuk a Switch To Edit Mode gombot és a kék levélforma ikonnál (Show Controller Lane) kiválasztjuk, hogy mit is akarunk vezérelni vele, a mellette megjelenõ három kék csík segítségével. Ezek után ugyanúgy megrajzoljuk a vonalakat, mint a hangszereknél, csak itt az a különbség, hogy függõlegesen vannak elrendezve és az oktávok helyett 100-tól -100-ig láthatunk számokat, értelemszerûen a változtatás mértékének láthatóságáért.

Create Device by Browsing Patches: Netrõl letöltött ládákat pakolhatunk ki vele.

Combinator: Itt az effekteket tudjuk precízebben kombinálni egymással illetve más hangszerekkel.

Subtractor Analog System: Szintén hangszer láda. Annyiban különbözik a Malstromtól, hogy itt a hangszereket akár oktáv és oszcilloszkóp segítségével is editálhatjuk. Remek dobok vannak hozzá.

Malstrom Graintable Synthesizer: Errõl volt szó.

NN19 Digital Sampler és NN-XT Advanced Sampler: Mindkettõ a hangszerek keveréséért felelõs, illetve ez a két láda támogatja a legjobban a különbözõ vonós hangszereket, mivel lehet állítgatni velük a halkulást és az erõsödést (Fade In, Fade Out).

Dr. Rex Loop Player: Elõre megírt dobtémákat tudunk vele betölteni, amiket aztán lehet szerkeszteni is. Akik most vágnak bele, azoknak nagyon javasolnám ennek a használatát, mert a sikerélmény itt hamar megadódik. Pláne, ha egy kis dallamot is írunk a ritmus mellé!
ReDrum Computer: Dobgép és errõl is volt szó. Annyit azonban hozzáfûznék, hogy ez a láda például használja a .wav kiterjesztést, úgyhogy én általában a háttérzörejeket is ebbe szoktam töltögetni. Hátránya ilyenkor annyi, hogyha effektezzük, akkor a láda minden egyes hangszerére kiterjeszti a változást.

MClass cuccok: Kész zenénket ezekkel tudjuk „masterelni”, azaz 100% kész állapotba hozni, mivel a legapróbb részletekig mixelhetjük a hangzást.

RV7000 Advanced Reverb: Ugye errõl is volt szó. Nagyon érdemes kezdésnél rögtön egyet a Mixerre kötni, mert lehet késõbb szükség lesz rá.

Scream 4 Distortion: Egy remek kis torzító láda. Rákötjük egy hangszerre és széttorzíthatjuk vele. Elég érdekes dolgokat is ki lehet hozni belõle.

BV512 Digital Vocoder: Õt még nem használtam, de a kinézetébõl szerintem egy sávkeverõ cucc lehet.

Az ezalatt lévõ kilenc láda szintén effekt-ládák, melyekkel elég sok dolgot lehet elérni. Az RV-7 Digital Reverb az RV7000 kistesója, remekül mûködik önálló hangszereknél, míg a DDL-1 Digital Delay Lane-el visszhangot is adhatunk hozzá.
A D-11 szintén egy torzító effekt, amivel akár rádiórecsegésig torzíthatjuk a hangszereket. Ez például, akkor hasznos, ha valamit mikrofonnal rádumáltunk és statikus zörejt akarunk mellé.
Az ECF-42 egy szûrõ, amivel a hangzást tudjuk tovább növelni. A CF-101 Chorus/Flanger pedig egy elég érdekes hangzást ad, amit most nem is tudnék leírni, talán olyan mintha ugyanaz a hangszer késleltetve ugyan, de egyszerre szólna. PH-90 Phaser, személyes kedvencem, amivel meg tudjuk nyújtani a hangszert, így elég szájönszfiksönös hangzást adva neki. A Trance mûfajban tevékenykedõk nagyon szeretni fogják.
És hát ezek alatt be kell, hogy valljam a Matrix Pattern Sequencer kivételével nem sok mindent használtam, úgyhogy ezekrõl nem is tudok nyilatkozni, de ez nem gátolja meg az olvasót, hogy ezt a mulasztásomat kiküszöbölvén, neki álljon kísérletezni. Egyébként a Pattern Sequencerrel elõre meg tudunk írni egy dallamot és azt lejátszatni vele zene közben.
Elég hasznos. Ha valaki profin megtanulja használni, egy csomó melót levesz a saját válláról!

És persze annyi mindent írhatnék, de erre egy könyv is kevés lenne, hiszen annyi minden van még! Lehetne beszélni a hangszerek csomagokba rakásáról, vagy a technikákról, de ezek olyan dolgok, hogy a legjobb, ha az ember addig nyomogatja amíg meg nem csinálja, mert így rögzül.
Egyébként teljes tutrialt elég nehéz lenne a Reasonról írni, mert eléggé komoly program, úgyhogy én az egyszerûbbik végét fogtam meg a dolgoknak, mert így talán egy, a zeneírással ismerkedõ emberke is, tud valamit kezdeni vele, utána pedig saját maga képes továbbfejleszteni tudását.

Linkek:
www.propellerheads.se – a hivatalos honlapja, rengeteg pack-ot le lehet tölteni ingyenesen, melyek remek hangszereket és ládákat is tartalmazhatnak.
musicshin.uw.hu – saját oldalam, néhány általam elkövetett zenéért.
És persze: zeneszerkesztes.lap.hu

Ninja
Új hozzászólás
szeki          2006.04.17 13:46
Majd konzultáljunk, és összehozhatnánk együtt egy jó kis írást. Mert a Reason nagyon pofi zeneprogi, ha jól használják.
szeki          2006.04.17 13:21
Eléggé felületes írás. Egy felhasználó többet tanul ha leül mellé míg elolvassa
Az előbb írtam egy hosszú hozzászólást de nem küldte el. Na mind1. Jópár hiba és hiányosság van benne.

Látszik hogy egy kibic tanulmánya. Bocsi, ezt fogd fel építő kritikaként, mert én több mint 10 éve zenélek.
A reason potijait az 1.0-ás megjelenés óta koptatom. Szóval tudom mit beszélek.

Ui: Ne ládának hívd, hanem a nevén. Ahova csavarozod az a RACK, amiket pedig pakolgatsz:
Mixer, analóg szintik, samplerek, effektek, modulátorok.