játékfejlesztés.hu
FórumGarázsprojectekCikkekSegédletekJf.hu versenyekKapcsolatokEgyebek
Legaktívabb fórumozók:
Asylum:    5462
FZoli:    4892
Kuz:    4455
gaborlabor:    4449
kicsy:    4304
TPG:    3402
monostoria:    3284
DMG:    3172
HomeGnome:    2919
Matzi:    2524

Pretender:    2498
szeki:    2440
Seeting:    2306
Geri:    2192
Orphy:    1893
Joga:    1791
Bacce:    1783
MaNiAc:    1735
ddbwo:    1654
syam:    1491
Matt Barton: Dungeons and Desktops 2010.10.31 17:20


Matt Barton angol nyelvű könyvében, melynek címe Dungeons and Desktops, The history of computer role-playing games, nem kisebb feladatot vállalt fel, mint a számítógépes szerepjátékok – avagy a computer role-playing games (CRPG) – történetének áttekintését. Már maga a témafelvetés is érdekes. A címben először is történelemről van szó, miközben az egyik első, kis jóindulattal CRPG-nek nevezhető játékot, a Colossal Cave Adventure-t 1976-ban készítette William Crowther. Ez szokványos történelmi léptékkel nézve igencsak a közelmúltat jelenti, ám technikatörténeti szempontból mégis a rég elfelejtett múltat képviseli. A cím ezen túl szerepjátékokra utal, ami némely keményvonalas asztali szerepjátékos számára felérhet egy szentségtöréssel, ugyanis van, aki szerint számítógépen nem is lehet valódi RPG-t készíteni. Ha elfogadjuk, hogy léteznek CRPG-k, korunkból vagy érdeklődésünkből fakadóan érdekelnek a régi játékok, és valamilyen szinten tudunk angolul, akkor Matt Barton könyve ajánlott olvasmány számunkra.

A könyv az 1970-es évekbeli kezdetektől elindulva nagyjából a World of Warcraft-ig tárgyalja a témát. Módszere abból áll, hogy konkrét játékok jellemzőit veszi szemügyre, és programtól függően fél oldaltól max. 2-3 oldalig terjedő leírást ad róluk, a szöveget pedig fekete-fehér képekkel illusztrálja. Ez persze még nem lenne különösebben érdekes, ám Matt Barton úgy tárgyalja a témát, hogy a történeten kívül a főleg játéktechnikai szempontból fontos, akkoriban újdonságnak számító részeket igyekszik kiemelni. Így egy nagyon jó áttekintést kapunk arról, hogy a CRPG-k készítői az adott időszakban jellemző technikai korlátok közé szorítva hogyan érték el azt, hogy játékaik sikeresek és keresettek legyenek. A sikerek mellett a nagy buktákat sem hallgatja el: sajnos több nagy múltú fejlesztő és kiadó bukott el gyenge programok és rossz üzleti döntések miatt, és jutott a bezárás vagy a felvásárlás sorsára.

Mivel az 1970-es években még nem PC-re jelentek meg a játékok, így sok régi géptípussal is találkozhatunk a könyv lapjain. Commodore 64, Apple II és más típusok játékait idézi fel a szerző, és a régi mainframe gépek sem maradnak ki a tárgyalásból. A 90-es évek PC-s játékai is kellemes emlékeket ébreszthetnek az olvasóban: én pl. a könyv hatására vettem elő újra az Eye of the Beholder sorozatot, és játszottam vele órákon keresztül DosBox alatt.

Úgy gondolom, hogy a designerek rengeteg hasznos infót és ötletet találhatnak a műben összegyűjtve. A könyv nem könnyű olvasmány: én hónapokon keresztül olvasgattam, mindig, amikor éppen megfelelő hangulatom volt hozzá. Ettől függetlenül ajánlom mindenkinek, akit érdekel a játéktörténet és szereti a számítógépes szerepjátékokat.

Értékelés: 9.00

Új hozzászólás
MaNiAc          2010.11.18 14:14
Nosztalgia feeling ezerrel, koszi a cikket!